Logistieke chaos na Brexit blijft uit


Nog voordat Brexit een feit was stonden er lange files van vrachtwagens aan de Engelse kant. Dat beloofde niet veel goeds voor handel die na 1 januari richting het Verenigd Koninkrijk moest. Toch bleven grote problemen aan de grens vooralsnog uit.

„Ik ben blij dat het 1 januari is geweest”, zegt Bart de Jong bij exporteur Micquel Groen, Green Inspiration in Hazerswoude-Dorp. „Onzekerheid is voor niemand fijn en ook mijn klanten vroegen zich al een paar jaar af hoe het na Brexit zou gaan. Vrijdag 8 januari vertrok bij de exporteur de eerste vrachtwagen richting het VK. De Jong is terugkijkend niet negatief over hoe de eerste zending is verlopen, maar spreekt desalniettemin van een ’verschrikkelijke week’ en een vuurdoop. „Je denkt te zijn voorbereid, maar al die laatste dingetjes kosten veel tijd.”

Noorwegen en Zwitserland

Bij laanboomkwekerij Volentis hadden ze al wel ervaring met export naar derde landen en dat komt nu bij de handel op het VK goed van pas. „We hebben klanten in Noorwegen en Zwitserland”, zegt Harm Willemsen, mede-eigenaar bij de laanboomkweker in Kesteren. Voor hem was het werken met e-CertNL dan ook niet nieuw. Begin januari verstuurde het bedrijf al handel richting het VK. „Goed, geen strubbelingen”, zegt Willemsen over de eerste ervaringen na Brexit. „Maar het scheelt denk ik wel dat het nu overal nog niet zo druk is.”

Bij laanboomkweker Volentis in Kesteren gingen begin januari al de eerste bomen op transport naar het Verenigd Koninkrijk. (foto: VidiPhoto)

Lees in De Boomkwekerij 2 het omslagverhaal over de eerste leveringen na de Brexit. Over klanten die eerder moeten gaan bestellen en over stress bij Engelse brokers. De Boomkwekerij 2 ligt 22 januari bij abonnees op de mat. U kunt het artikel ook lezen in ons digitale magazine.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties