De omzet van FloraHolland is in 2015 met 1,5% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet komt uit op € 4,6 miljard. De aanvoer was hoger en de gemiddelde prijs beter.
FloraHolland verhandelde het afgelopen jaar 12,7 miljard producten. Het totaal verhandelde volume steeg met 0,6%. Deze lichte stijging van het volume droeg bij aan de omzetgroei. Per productgroep zijn verschillen te zien, maar de kwekers hebben in 2015 gemiddeld genomen 0,9% hogere prijs voor hun bloemen en planten ontvangen als een jaar eerder.
Omzet tuinplanten iets hoger
Na de omzetdaling bij tuinplanten in 2014 als gevolg van een zeer lang aanhoudende winter, zorgt de zachte winter van 2015 voor een lichte stijging. Met een lichte daling van het volume met 5,7%, maar door een prijsstijging van 6,5% eindigt de omzet in deze groep 0,4% hoger op € 0,4 miljard.
De totale omzet van de snijbloemen die via FloraHolland in 2015 verhandeld zijn, komt uit op € 2,6 miljard. Dat is een stijging van 2,8% ten opzichte van vorig jaar. Het volume van deze productgroep nam met 0,7% toe en de gemiddelde prijs steeg met 2,1%.
De productgroep kamerplanten kent een omzetafname van 0,5% tot € 1,6 miljard. Deze daling is vooral toe te schrijven aan een lagere gemiddelde prijs, die daalde met 1,9%. Het aantal aangevoerde stuks lag wat hoger dan vorig jaar (+1,5%).
Directe handel stijgt
In 2015 was wederom een verschuiving te zien van verkoop via de klok naar directe afzet. Deze verschuiving bedroeg 1,2% en was daarmee minder sterk dan het jaar ervoor. De klok nam in 2015 47,7% van de totale omzet voor zijn rekening en via de directe stromen werd 52,3% afgezet.
Het klokvolume blijft naar verwachting verder dalen en dat betekent dat FloraHolland hierop moet inspelen. Een belangrijk deel van de nieuwe strategie FloraHolland 2020 is hier op gericht.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij