Er is een laatste kans dat er extra vrachtvluchten op Schiphol mogelijk worden. Nadat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vlak voor de zomer een eerder plan hiervoor afkeurde, ligt er nu een aangepast plan op tafel dat op juridische aspecten en effectiviteit inmiddels op instemming van de bewindsvrouw kan rekenen. Het is nu aan de slotcoördinator van Schiphol (ACNL) om te bepalen of het aangepaste plan ook praktisch haalbaar is, een oordeel dat eind deze maand wordt verwacht.
Het plan om tot meer extra vluchten op Schiphol te komen, heet officieel het ’lokaal richtsnoer Schiphol Local Rule 2’. Kortgezegd houdt het in dat 25% van de niet-gevlogen ’slots’ in een seizoen, vanwege bijvoorbeeld slecht weer of om operationele redenen, beschikbaar komt voor vrachtvliegtuigen.
Tekort aan slots
Schiphol verdeelt twee keer per jaar, voor de zomer en winter, zogeheten slots: tijdsperioden waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen. Jaarlijks zijn er 500.000 slots beschikbaar, maar halverwege 2017 werd duidelijk dat er voor de winter veel meer slots waren aangevraagd dan er te vergeven vielen.
Ook bleken veel vrachtvervoerders er niet in te zijn geslaagd 80% van hun slots op tijd te vliegen, wat een voorwaarde is om dezelfde slots opnieuw te kunnen aanvragen voor de volgende periode. Zo’n 6% van deze ’full freighters’ moest daardoor uitwijken naar Frankfurt, Brussel, Luxemburg of Luik. Dat is volgens Royal FloraHolland een aanzienlijk percentage omdat bloemen – in volume – de grootste productgroep is die in ’full freighters’ naar Amsterdam vervoerd wordt.
Snelle invoering
Zodra de slotcoördinator, de Airport Coordination Netherlands (ACNL), de Local Rule eind deze maand heeft gecontroleerd op de praktische haalbaarheid ervan, zal minister Van Nieuwenhuizen er een besluit over nemen. Air Cargo Netherlands (ACN), de brancheorganisatie voor de luchtvrachtindustrie, benadrukt dat een snelle invoering van de Local Rule belangrijk blijft voor de full freighter operatie op Schiphol.