Ik wrijf mijn ogen nog eens uit. Ja, het staat er echt. Anke Kuipers heeft FloraHolland geholpen met een nieuwe inrichting van de community. U weet wel, dat discussieplatform voor de veilingleden waar je met elkaar allerlei zaken kon bespreken. Nou, toch maar eens even kijken hoe dat er nu uit ziet.
Ik ga op de computer naar Mijn Royal FloraHolland en log in met gebruikersnaam en wachtwoord. Even kijken hoor. Nee, bij Financieel, Logistiek en Marktplaats zie ik het niet staan. Bovenin bij Diensten misschien? De Dienstencatalogus wellicht? Nee, ook niks. Applicaties dan? Nee, niets te vinden. Gek joh.
Dan maar eens even een berichtje sturen naar iemand uit de Ledenraad. ‘In het laatste Vakblad doen ze net alsof de community weer nieuw leven is ingeblazen! Bloeide op na de metamorfose!’ Hij weet van niks, hoogstens dat er op Floriday misschien plannen voor zijn.
Ik weet het nog, die community. Met veel bombarie gepresenteerd. Dit zou hét platform worden waarop kwekers niet alleen met elkaar konden spreken, maar ook met medewerkers van de veiling. Je kon columns plaatsen. En, niet te vergeten, allerlei verslagen van bijeenkomsten waren er terug te vinden. Een grote stap in de wereld van de technologie, mogelijk gemaakt ook voor kleine kwekers.
Na een paar jaar bleek het een sof. Discussies over veilingzaken verzandden. De beoogde veilingbrede gesprekken kwamen op het smalspoor van een aantal steeds weer dezelfde reaguurders. Uiteindelijk was het hele forum niet meer te vinden op de website van FloraHolland. Doodgebloed.
En ik vind dat niet vreemd. Want kwekers zijn geen mensen die snel in een toetsenbord klimmen. Ze hebben wel andere dingen te doen. Als het echt spannend wordt willen ze nog weleens naar een ledenvergadering komen om hun mond open te doen. Maar digitaal?
Dus beste Anke Kuipers, ik weet niet precies wat jij voor herinneringen hebt, maar de community 1.0 was bepaald geen succes. Ook niet na de metamorfose. Ik hoop dat FloraHolland z’n geld wijzer besteedt.
Kees van Egmond,
Lees hier meer columns van Kees.