Vrijdagochtend om 8:38 zijn de eerste bestellingen geplaatst via het Floranti platform. Tom de Ridder, hoofd inkoop bij de J. van Vliet Bloemenexport, kocht als eerste gebruiker een kar Sweet Avalanche in bij Meijer Roses uit Pijnacker. Na maanden van voorbereiding is de live-gang van Floranti hiermee een feit.
Floranti focust vooral op de vindbaarheid en de zichtbaarheid van de producten onder het motto “Connect and Attract”. In deze eerste fase is de nadruk gelegd op het verbinden van de ERP systemen van aanbieders van sierteeltproducten met de systemen van professionele kopers.
Telers en handelaren kunnen mede-eigenaar kunnen worden via de Coöperatie Floranti U.A.. Diverse bedrijven zijn inmiddels ingestapt zoals Van Vliet Flower Group, Vireo – Hedera Plant en Ti Sento. Anderen willen hun naam pas later openbaar maken.
Directeur Maurice van Winden (Floranti) is opgetogen dat de live-gang een feit is: “Het is geweldig dat we na maanden hard werken dit resultaat hebben behaald. In de testfase merkte ik direct wat het betekent dat handelaren en telers echt participeren: Ze zijn echt gemotiveerd om samen hun schouders eronder te zetten. Dit belooft wat voor de toekomst.”
Ook Frank Veenman (directeur J. van Vliet Bloemenexport) toont zich verheugd over Floranti. “Er is in een korte tijd iets moois neergezet dat alleen nog maar verder kan groeien om de samenwerking tussen telers en kopers te versterken. We zijn nu gestart om het te gebruiken voor onze inkoop. Binnenkort zullen we ook onze importproducten via Floranti gaan aanbieden. Dan maken we echt een dubbelslag. Natuurlijk hopen we dat onze leveranciers en collega handelsbedrijven ook lid worden van de coöperatie Floranti, zodat het draagvlak verder groeit.”