De crisisorganisatie Coronacrisis Tuinbouw roept het Kabinet op om tuincentra en bloemenwinkels begin maart weer te openen. Dat kan veilig én voorkomt dat bloemen en planten opnieuw massaal vernietigd moest worden, zegt Jaap Bond, voorzitter van de Regiegroep. De crisisorganisatie ondersteunt oproepen, onder andere van Tuinbranche Nederland, die ervoor pleiten om vanaf 3 maart ruimere openstelling van tuincentra en -winkels toe te staan. Na de lockdown is daar sinds 10 februari de click & collect verkoop mogelijk. De crisisorganisatie wil mensen meer gelegenheid geven om het voorjaar in en om huis te halen met bloemen en planten. „Een kleurrijke woon- en leefomgeving in de lente brengt gezondheid en geluk, na de lange lockdown.” Behoefte aan vitamine G Vorig voorjaar bleek dat, zodra het kon, bloemen, planten en tuinbenodigdheden op grote schaal werden ingekocht. Het resulteerde in een verrassend snel en goed herstel van de coronamalaise in de sierteelt. En het bevestigde het door diverse wetenschappelijke studies onderbouwde beeld dat mensen baat hebben bij een groene woon- en leefomgeving, de vitamine G. Jaap Bond: „Als mensen actief aan de slag gaan met de tuin of het balkon, draagt dat eraan bij dat ze minder massaal erop uittrekken bij mooi voorjaarsweer. We roepen het kabinet op deze positieve aspecten te betrekken bij het vaststellen van de strategie voor de komende weken.” Maart omzetmaand In ‘normale tijden’ is maart een belangrijke omzetmaand voor de sierteelt. In het eerste kwartaal van het jaar gaat er voor circa 160 miljoen euro aan bloemen en planten over de Nederlandse toonbanken. Zo’n 70 miljoen (bijna 45%) van die omzet vindt plaats in maart. Een relatief klein deel wordt verkocht via supermarkten en markten; de consument koopt het leeuwendeel bij bloemenwinkels en vooral tuincentra. Vergeleken met voorgaande jaren hebben die afzetkanalen de eerste weken van dit jaar al forse verliezen geleden. Tuincentra in Nederland leveren 56% van alle planten en bomen en 52% van alle tuinaarde aan consumenten (GfK onderzoek, 2019). Tuinbranche Nederland wil in aanvang werken met 1 klant per 40m², met duidelijke veiligheidsprotocollen en een stringent deurbeleid. |
Eén klant per 40m2? Niet een beetje erg ruim?
De meeste bloemenwinkels en andere kleine detailisten zullen al heel blij zijn met 1 klant tegelijk in de winkel….