Steeds meer consumenten kopen producten op internet. Dat is makkelijker en scheelt tijd. Leeftijd en man of vrouw blijkt het nodige verschil te maken bij de aanschaf. Dat blijkt uit de Consumententracker Royal FloraHolland.
Vrouwen bleken in 2016 iets vaker bloemen en planten te kopen dan mannen. Waar ze dat doen – in de winkel of online – verschilt nogal tussen mannen en vrouwen. Vrouwen doen nog altijd 94% van hun aankopen in de winkel. Slechts 3% kocht hun bloemen of planten online via internet of per e-mail. Bij mannen ligt dit percentage met 10% een stuk hoger. Zij gaan minder vaak naar een fysieke winkel om bloemen of planten te kopen. Het contrast is het grootst bij de aanschaf van kamerplanten: 20% van de mannen, tegenover 4% van de vrouwen.
Opvallend is dat mannen ook vaker dan vrouwen telefonisch een aankoop doen (4% tegenover 1%) of via een abonnement (2% tegenover 0%). Een verklaring zou kunnen zijn dat mannen eerder kiezen voor het gemak van op afstand kopen. En dat vrouwen meer plezier beleven aan het fysiek kopen van bloemen en planten in een winkel. De voorkeur voor type winkel blijkt ook te verschillen. Vrouwen kopen bloemen en planten bijvoorbeeld eerder in de supermarkt (27% tegenover 18% bij mannen). En ook het tuincentrum is meer favoriet onder vrouwen dan onder mannen (35% tegenover 25%).
In 2016 kochten jongeren (18-29 jaar) 17% van de totale aankopen bloemen en planten. Vergeleken met andere leeftijdsgroepen doen ze dat minder vaak in een winkel of kiosk: 68%. Bij dertigers is dit percentage 80% en vanaf 40 jaar stijgt dit percentage tot boven de 90%. Jongeren lopen voorop in de online aanschaf van bloemen en planten, bijna 20%. Bij dertigers gaat het om 11% van de aankopen en bij veertigplussers loopt dit af van 3% naar 1%. Bij de kamerplanten zijn de online aankopen onder jongeren het hoogst: 26% tegenover een gemiddelde van 12%.