De logistiek in de sierteeltketen kan efficiënter door intensiever samen te werken. Dat zegt Jan van Dam, voormalig directielid van Ahold USA en sinds een half jaar CCO van Dutch Flower Group. „En dan heb ik het niet alleen over de samenwerking met kwekers, maar ook met transporteurs, de veiling en onze klanten.”
Valt er nog veel te winnen?
„Elke kweker heeft wel een wensenlijstje. En dat hebben wij ook. Hoe kunnen wij de kweker helpen en hoe kunnen zij ons helpen? Waar lopen we tegenaan? Ook met onze klanten moeten we in gesprek. Als je het proces gaat uitdokteren, zal je zien dat er ergens onlogica in zit. We zullen heus niet de wereld veranderen, maar op sommige punten kunnen we processen wel bijschaven.”
Kan je daar een voorbeeld van geven?
„Veel retailers werken bijvoorbeeld met bloktijden. Waarom leveren we bloemen en planten in de avond aan als zij ze pas de volgende ochtend nodig hebben? Is het niet makkelijker om dat in de nacht te doen, dan hebben we ook geen files. Voor telers is het misschien ook veel handiger om later aan te leveren, dan kunnen ze vollere vrachtwagens afsturen. Uiteindelijk moeten we altijd de consument voor ogen houden. Die moet het meest verse product in handen krijgen.”
Wat zijn de ambities van Dutch Flower Group? En welke thema’s zijn belangrijk in de nabije toekomst? Lees het hele interview met Jan van Dam in Bloemisterij 33/34 of direct in het digitale magazine (alleen voor digitale abonnees).