Intratuin wil in Duitsland groeien naar twintig winkels. Nu zijn dat er nog drie. In Nederland ziet de tuincentrumketen nog maar beperkte groeimogelijkheden. Dit zegt directeur Peter Paul Kleinbussink tegen retailnews.nl.
Intratuin ziet haar grootste groeikansen in Duitsland. Volgens Kleinbussink werken tuincentrumondernemers daar nog minder samen dan in Nederland het geval is. Maar volgens hem hebben steeds meer Duitse tuincentra behoefte aan concepten. Nu zijn Duitse tuincentra volgens hem nog erg traditioneel en vooral op groen gericht en daardoor seizoensgebonden. Het Intratuin-concept kan deze ondernemers allerlei hardware aanbieden waardoor de winkels volgens de directeur jaarrond interessant worden voor bezoekers.
Nederlandse groei beperkt
In Nederland opent Intratuin in januari in Beemster haar 52e winkel. Volgens Kleinbussink kan Intratuin in Nederland met misschien nog zo’n vier of vijf winkels groeien, maar daarmee is volgens hem de maximale groei qua vestigingen wel bereikt.
Intratuin ziet 2015 als keerpunt. Toen steeg voor het eerst de omzet van de keten weer na een aantal jaar van neergang. Voor dit jaar en volgend jaar verwacht Kleinbussink een verdere groei met een paar procent per jaar. Vooral de trend naar ’natuurlijk’ en het leuker maken van de winkel moeten hiervoor zorgen.
Volgend jaar zal ook een webshop aan de omzet bijdragen. In 2012 stopte Intratuin met hun webshop maar komend jaar keert deze terug, inclusief thuisbezorging.
Bron: retailnews.nl