Het project HubWays start in het najaar met diverse pilots. HubWays streeft er naar om de logistiek op de FloraHolland-marktplaatsen en het transport tussen deze marktplaatsen te clusteren, optimaliseren en coördineren. Het HubWays platform zal operationeel zijn in 2015.
Het sierteeltvervoer tussen veilingen is enorm, dat is de reden dat ketenpartijen – FloraHolland, handel en kwekers – zich verenigd hebben in HubWays. Dit samenwerkingsverband wil het transport clusteren, optimaliseren en coördineren.
De veiling, kopers, telers en vervoerders zullen lading en informatie moeten uitwisselen. Dat moet leiden tot een grotere efficiëntie van de logistiek. Die grotere efficiëntie moet uiteindelijk kosten besparen. Met HubWays is het mogelijk zowel het bestellen als het opsporen van karren met behulp van internet te doen.
Aanvoerlogistiek bundelen
HubWays zit nu in de pilotfase. Een eerste pilot is dat de plantenhandelaren van het IPCW (internationaal Plantcentrum Westland) samenwerkingsverband (Hamiplant, Noviflora, Vida Verde, Moterra) samen met De Winter Logistics en Interaxi een pilot voorbereiden met HubWays. De doelstelling is de aanvoerlogistiek te bundelen. De pilot start in november 2014.
HubWays is daarnaast in gesprek met Nover, Faber en CAAC om een pilot met HubWays uit te voeren. Ook deze pilot staat gepland voor november 2014.
Transport Onbalans Systeem
Ten slotte begint FloraHolland begint met Transport Onbalans (TOS) met behulp van HubWays. Het Transport Onbalans Systeem (TOS) van FloraHolland monitoort en analyseert de voorraad van de logistieke middelen.
Op jaarbasis zijn er ongeveer 15.000 onbalansritten tussen de vestigingen van FloraHolland. Op dit moment worden de transportopdrachten nog via de mail naar de verschillende vervoerders verstuurd. Het is de bedoeling dat TOS in de toekomst een elektronische transportopdracht (ETO) verstuurt naar de logistiek dienstverleners die deze in hun systeem inlezen en de status versturen.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij