Hoveniers hebben in hun werk nog betrekkelijk weinig hinder van de coronacrisis. Dat blijkt uit een rondgang onder een aantal bedrijven. Wel passen ze hun werkwijze aan, geven hun medewerkers instructies mee en is het nog moeilijker dan normaal om genoeg mensen te krijgen.
„We boffen dat we buiten werken,” zegt Françoise de Vries, directeur van Meeuwis de Vries tuinen. „Daardoor kunnen we gewoon ons werk doen. Ook afspraken met klanten maken we zoveel mogelijk buiten, op locatie.”
Contact vermijden
De Vries heeft wel de nodige aanpassingen doorgevoerd: „We proberen zoveel mogelijk contact te vermijden en gelukkig kan dat goed in dit beroep. We gaan met niet meer dan drie mensen in de bus, zodat iedereen afstand van elkaar kan nemen. Ook hebben de hoveniers geen direct contact meer met de klanten. Alle contact loopt via kantoor. De hoveniers drinken ’s ochtends voor vertrek niet meer met zijn allen koffie en komen bij terugkomst ook niet meer bij elkaar.”
Ook op kantoor is er een mouw gepast aan de nieuwe situatie: „Twee mensen werken vanuit huis, de rest heeft daardoor allemaal een eigen werkruimte en vergaderen doen we met een conference call.”
Ook bij de Biesbosch Gijsbers Groep in Dordrecht vermijden ze fysiek klantcontact. „Projecten waar we door het huis heen naar een achtertuin moeten gaan, hebben we doorgeschoven en we hebben de jongens geïnstrueerd om contact zoveel mogelijk te vermijden. Dus bijvoorbeeld geen koffie of thee aannemen van klanten. Ook zitten er minder mensen tegelijk in de bus”, laat werkvoorbereider Mario van Hassel weten.
Medewerkers ziek thuis
Jeroen Soontiëns van Soontiëns Hoveniers in Eindhoven merkt de invloed van het coronavirus vooral in de beschikbaarheid van medewerkers. „Er zijn toch wel meer mensen ziek. Niet zozeer dat ze het virus hebben, maar we volgen de richtlijnen en bij een verkoudheid blijven de mensen thuis. Een ander punt is dat een aantal medewerkers kleine kinderen thuis heeft, en soms problemen met opvang heeft en daardoor noodgedwongen vrije dagen moet opnemen. Het kost dan ook nogal wat hoofdbrekens om de planning elke dag rond te krijgen.”
Françoise de Vries heeft een creatieve oplossing voor verkouden medewerkers: „We hebben een voorman die licht verkouden is, maar toch graag wil werken. We hebben een klus waar hij alleen naartoe kan gaan, zonder contact met anderen. Uiteraard hebben we dat met de opdrachtgever overlegd en die vond dat prima. Een andere medewerker had ook een koudje gevat en wilde ook graag doorwerken. Die kon in zijn eentje vogelhuisjes timmeren. Inmiddels is hij weer helemaal hersteld en gewoon aan het werk.”
Weinig nieuwe opdrachten
Gelukkig zitten de orderportefeuilles van vrijwel alle hoveniersbedrijven goed vol, want heel veel komt er niet bij op het moment. De Vries: „Normaal gesproken staat de telefoon roodgloeiend in deze tijd van het jaar, maar nu komen de opdrachten nog maar heel langzaam binnen.”
Ook de Biesbosch Gijsbers Groep heeft te maken met een terugloop van het aantal opdrachten. Van Hassel begrijpt goed waar dat vandaan komt. „De mensen hebben nu ook wel wat anders aan hun hoofd dan de tuin.”
Toch zijn er ook mensen die juist nu ze thuis zijn en het weer wat beter wordt, wel met de tuin aan de slag gaan. Maar dan zelf. Soontiëns heeft naast een hoveniersbedrijf ook een tuincentrum. „Daar zien we wel dat het vooral doordeweeks drukker is dan normaal. Veel mensen met kinderen zien het als een welkome afwisseling van thuis zitten. Gelukkig is het tuincentrum ruim van opzet, want het moet natuurlijk niet te druk worden. De mensen moeten genoeg afstand houden. We houden goed de vinger aan de pols, maar het is best een moeilijke afweging welke maatregelen je op welk moment neemt.”
Dat het meeste werk in de tuin gewoon doorgaat merkt ook René Hoogendoorn, commercieel manager van Boot & Dart Boomkwekerijen: „Aan de afleveringskant merken we er helemaal niets van. We hebben wel wat maatregelen genomen, zoals zoveel mogelijk thuis werken, maar we verkopen nog net zoveel.”
Communicatie
Alle genoemde hoveniersbedrijven hebben hun personeel speciale instructies meegegeven. Bij de Biesbosch Gijsbers Groep hebben zijn alle medewerkers maandagochtend bijgepraat over de genomen maatregelen en nieuwe werkinstructies. Van Hassel: „Daarbij werden er ook volop vragen gesteld. Je merkt dat iedereen het belangrijk vindt om goed op de hoogte te zijn.”
Françoise de Vries heeft een medewerkers app-groep aangemaakt. „Het is niet de bedoeling dat iedereen daar berichten op zet. Alleen ik stuur op die appgroep berichten rond. Als medewerkers iets mede te delen hebben doen ze dat via mij. Zo ontstaat er geen onduidelijkheid.”
Ook naar klanten is de communicatie in deze tijden extra belangrijk. Soontiëns: „Je moet het bespreekbaar maken. Ook als er bijvoorbeeld minder mensen komen op een klus of het langer duurt omdat personeel thuis zit.” Zijn medewerkers spoort hij vooral aan om naast het volgen van de speciale instructies „vooral hun gezonde verstand te gebruiken.”
Onder zowel het personeel als onder klanten is er veel draagvlak voor de aangepaste werkwijzen. Of er in de (nabije) toekomst maatregelen komen die de hoveniers het werken onmogelijk maken is niet duidelijk. Daarom is het volgens De Vries zaak om er het beste van te maken. „Iedere dag is er één. Geniet ervan!”