Holland Rail Terminal: de bal ligt bij het ministerie

    Als het aan een grote groep ondernemers, gemeente Lansingerland en provincie Zuid-Holland ligt, is Holland Rail Terminal in Bleiswijk in 2024 een feit. De laatste partij die zich achter de locatie in de Klappolder moet scharen is het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat is belangrijk, omdat het ministerie de benodigde tientallen miljoenen euro’s moet ophoesten.

    Twee weken terug, op donderdag, was er een ambtelijk overleg op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zo’n tien ambtenaren en ondernemers voerden een positief en open gesprek, ervoer Adrie Visbeen van transportbedrijf Visbeen. De ondernemers probeerden het ministerie te overtuigen van het belang van het duurzame project Holland Rail Terminal (HRT) voor de Nederlandse economie. Het was niet het eerste gesprek tussen de partijen. Commitment van het ministerie is nodig om het project te realiseren. „Ze vinden Holland Rail Terminal een mooi ’systeem’”, zegt Visbeen. „Maar het is afwachten.”

    Een lange strook grond tussen de A12 en het treinspoor en de Hollandweg in de Klappolder Bleiswijk is de beoogde locatie voor Holland Rail Terminal.

    Per spoor goedkoper

    De financiering is een van de onzekerheden van HRT. De landelijke overheid moet het grootste deel van het tientallen miljoenen – niemand wil de exacte kosten noemen –  kostende project betalen. Een klein deel van de aanlegkosten is voor rekening van lagere overheden – gemeente Lansingerland en provincie Zuid-Holland – en een groep van zo’n 40 ondernemers. Die laatste partijen hebben zich volledig achter HRT geschaard.

    Bij het ministerie is er echter – en dat is een tweede onzekerheid – nog twijfel over de locatie, weet Marc Hokke, senior beleidsadviseur economie bij de gemeente Lansingerland. „Het ministerie omarmt het concept van overslag voor versproducten op het spoor, maar ze spreekt zich nog niet volledig uit voor Bleiswijk. Ze heeft ook nog Rotterdam als locatie in gedachte. Ze gaat uit van bestaande terminals.”

    Lees hier het volledige artikel in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties