Gekker dan dit gaan we het niet meemaken. Het zijn bijzondere tijden in Colombia en Ecuador. Door een combinatie van onverwacht koele en donkere maanden, de naweeën van de coronacrisis (veel jong gewas nu) en de normale fluctuaties in de productiecycli, zijn er al wekenlang weinig snijbloemen beschikbaar. Tel daarbij op de aanhoudende consumentenvraag, de terugkeer van evenementen, en ook nog eens het lage aanbod uit ander productgebieden. En voilà… de ’perfect storm’.
Het is harken om de bloemen bijeen te krijgen. Het komt nu meer dan ooit aan op relaties en samenwerken. Elkaar de handel gunnen. Alternatieven zoeken, compromissen sluiten. Want ‘nee’ verkopen, dat moet natuurlijk voorkomen worden. Voor de schrale productie die nog wél aangeboden wordt, worden recordprijzen betaald die nooit eerder voorgekomen zijn. Zelfs niet rond Valentijn of Moederdag.
Witte en zandkleurige rozen spannen de kroon met inkoopprijzen van vaak ver boven $1.60 per tak, terwijl 30 tot 60 dollarcent gebruikelijk is voor september. Op Instagram verwoordde een Amerikaanse groothandel de witterozenschaarste onlangs treffend met: ‘the worst shortage since America ran out of toilet paper last year.’ Ik kan het niet beter omschrijven! Maar niet alleen rozen zijn schaars, ook onder meer hydrangea’s en anjers zijn al het hele seizoen op rantsoen.
Onderhand blijft ook de situatie rond de luchtvrachtcapaciteit van grote zorg. Na wat betere weken is het inmiddels weer puzzelen om alle dozen op tijd uit Zuid-Amerika weg te krijgen. Op zowel Miami als Amsterdam is er structureel nog steeds een flink tekort aan ruimte, waardoor 24 tot 48 uur vrachtrotatie meer regel dan uitzondering is.
Bij vluchten naar Australië daarentegen hebben we een hele ander uitdaging: hier hebben we nauwelijks last van vertragingen, maar is het de kunst om de vooraf gecontracteerde ruimte tot op de kilo exact vol te maken. Wie zijn kilo’s niet benut, zal er toch voor moeten dokken. En veel! Inmiddels liggen de luchtvrachttarieven naar Australië boven de 9 dollar per kg, ’and counting’. Dat komt neer op gemiddeld €0,60 per roos. Alleen aan luchtvracht! Tel hierbij op de inkoop, plus inklaring, plus fyto-inspectie, plus marge…
That’s what is called a true ALL TIME HIGH!
Victor van Dijk
Area manager FM Group Zuid-Amerika
Lees hier meer columns van Victor.