Regelmatig wordt mij de vraag gesteld, wat zijn nu de succesvolste verdienmodellen? De reactie op die vraag behelst meer dan één kort door de bocht antwoord. We zien namelijk succesvolle verdienmodellen die niet altijd één-op-één met elkaar zijn te vergelijken. Kern van alle modellen: dat hoogstaand ondernemerschap is het belangrijkste criterium voor succes.
Dus blind een succesvol verdienmodel kopiëren zonder dat de basis van de ondernemer op orde is, heeft de grootste kans te mislukken. Ook kwalitatief ondernemerschap kan pech en tegenwind van de markt ervaren en daar als bedrijf aan onderdoor gaan.
Eén succesvol verdienmodel wil ik er meer uitlichten: een geïntegreerde keten. We zien dit type bedrijven in allerlei kleuren en geuren in alle Food & Agri sectoren voorbij – of tevoorschijn – komen. Het doel van deze bedrijven is samenwerken binnen de keten, wat de supply chain verkort ten gunste van de consument. En daarmee ook het bedrijfsrendement. Vooral ketens met verse, beperkt houdbare producten, zoals groente en fruit, lenen zich hiervoor.
Consumentenvraag goed en snel bedienen
Ook de sierteelt valt dus in de doelgroep. De beperkte houdbaarheid maakt dat de bedrijven in de keten er belang bij hebben om de consumentenvraag zo snel en goed mogelijk te bedienen. Dit is geen gemakkelijke weg tot succes. Bijna alle Food en Agri ketens worden vaak gekenmerkt door een matig onderling vertrouwen en een hoge mate van ‘ik weet het toch echt beter dan mijn concullega’. Deze context maakt het een uitdaging om er een succes van te maken.
Terug naar de opzet van zo’n keten, met als voorbeeld het zachtfruit (aardbeien, blauwe bes, framboos, braam en nog wat andere seizoensbessen). In eerste instantie zijn deze bedrijven erop gericht het product snel mogelijk in het schap te krijgen voor de beste, verse en smaakvolle consumentbeleving. Naarmate het management in de keten uitblinkt in de onderlinge samenwerking, neemt leverbetrouwbaarheid toe.
Daardoor neemt ook het onderlinge vertrouwen toe tussen de bedrijven in de ketenschakels. Het delen van klantenkennis, via onderzoek van kassa-aanslagen en consumentengedrag, zorgt ervoor dat nieuwe inzichten ontstaan over nieuwe klantwensen. De gezamenlijke bestudering van deze klantwensen heeft als effect dat samen wordt gewerkt aan ontwikkeling van nieuwe rassen.
Groei of krimp samen oplossen
Rassen die inspelen op nieuwe consumentenwensen op bijvoorbeeld smaak, zoetheid en duurzame productiewijze. Groei of krimp van een product wordt in deze keten samen opgelost. Je merkt al, de communicatie tussen de bedrijven in deze ketenmodellen is goed in orde, zowel voorwaarts als achterwaarts in de keten. En bijzonder hierin: de supermarkt werkt in dit model graag mee aan kennisdeling en nauwere samenwerking. Hun belang is om onderscheidend te zijn in het schap met mooie producten waar de consument om vraagt. Wederkerigheid is het toverwoord in zo’n samenwerking.
Kan de sierteelt hier iets mee? Zeker. De eerste geïntegreerde ketens zijn er. Bedrijven en ondernemers die het lef hebben om samen te werken in de keten. Wat mij betreft, ligt deze samenwerking te vaak nog op telersniveau zonder voor- en achterliggende ketenschakels echt te betrekken ten gunste van het gemeenschappelijke belang. Winst delen gaat prima, maar verlies delen….. Dan wordt het echt spannend.
Hierdoor blijft het volgende in stand: wij produceren, maar waar mijn bloemen of planten heen gaan? Joost mag het weten, maar ik weet het in ieder geval niet. De transitie van een aanbodgerichte naar een vraaggerichte strategie is pure noodzaak. Mijn ervaring geeft aan dat de best presterende geïntegreerde ketens altijd een vraagstrategie inzetten. Dus: vraag gestuurd produceren met je ketenpartners vraagt om wederkerig samenwerken. Dan is mijn slotvraag aan u. Waar staat u met uw bedrijfsmodel en bent u al bereid om de volgende stap te zetten?
Beste Arne,
Wij zijn het antwoord op je laatste vraag: Blueroots is het eerste en enige vraaggestuurde digitale platform binnen de sierteelt.
Gedreven door gepassioneerd ondernemerschap zoeken wij samenwerking binnen de keten en faciliteren we de optimale interactie tussen kwekers en handelsbedrijven. Ja, handelsbedrijven! Wij geloven namelijk niet in verregaande ketenverkorting, wel in het delen van kennis.
Het delen van klantkennis en creëren van nieuwe inzichten is de basis van ons systeem, met als doel: het gemeenschappelijke belang van zowel kwekers als handelsbedrijven dienen om betere aansluiting met de vraag van de eindklant te vinden.
En ja, bij ons krijgt de kweker wel gedetailleerd inzicht in de vestigingsplaats en het klantsegment.
Meer weten? Neem gewoon eens contact met ons op.
Met innovatieve groet,
Blueroots