Grote storing treft webshop Groen-Direkt op eerste beursdag

Op de eerste dag van de Voorjaar showroom kreeg Groen-Direkt te maken met een grote storing van de webshop. In de loop van de ochtend waren de grootste problemen opgelost, maar tot halverwege de middag bleven zich problemen voordoen.

Een half uur na opening van de Voorjaar showroom, dinsdag om 7.30 uur, werd er door dusdanig veel mensen tegelijk ingelogd, dat de webshop voor de meeste klanten van Groen-Direkt onbereikbaar was. Door corona was er beperkt fysiek beursbezoek mogelijk en dit zorgde volgens de beursorganisatie voor extra druk op de webshop. Uit een eerste inventarisatie blijkt verder dat herhaaldelijk met foutieve inloggegevens werd ingelogd, waarschijnlijk doordat mensen de inloggegevens vergeten waren. Ook dit zorgde voor extra druk op de webshop.

Grootste problemen rond 9.30 uur verholpen

Om half 10 heeft Groen-Direkt kwekers verzocht om voorlopig niet in te loggen, om zo de systemen te ontlasten. Vanaf dat tijdstip ontstond weer ruimte om in te loggen. Groen-Direkt heeft vanaf dat moment klanten nagebeld, die daarvoor hadden geprobeerd in te loggen, maar nog geen bestelling hadden afgerond. De half-gevulde winkelmandjes bleven wel beschikbaar, en werden afgerond vanaf het moment dat de webshop weer bereikbaar was. Rond 15.00 uur heeft een herstart van het systeem plaatsgevonden en sindsdien lijkt de webshop volgens Groen-Direkt weer redelijk stabiel te draaien.

Klanten die dinsdag fysiek op de beurs inkochten ondervonden geen problemen. Zij konden via hun tablet wel inloggen op de webshop. Vanwege corona is het aantal toegestane fysieke bezoekers overigens beperkt: zowel ‘s morgens als ‘s middags zijn 50 klanten welkom.

Klanten die fysiek aanwezig waren op de eerste dag van de Voorjaar showroom hadden geen last van de storing. Zij konden wel de hele dag inkopen. (Foto: Groen-Direkt)

Extra servercapaciteit

„De webshop begaf het onder druk van de bezoekers”, zegt Sytse Berends, woordvoerder van Groen-Direkt. Hij geeft aan dat Groen-Direkt het afgelopen jaar extra heeft geïnvesteerd in servercapaciteit, juist om problemen zoals die zich vandaag voordeden te voorkomen.

Over mogelijke schade zegt hij: „Klanten die niet konden inkopen zijn gefrustreerd en geïrriteerd. Een storing als deze is nog nooit voorgekomen bij Groen-Direkt, dus dan komt het extra hard aan. Dit hoeft echter niet ten koste te gaan van de handel. De webshop blijft vanaf nu hopelijk 24 uur per dag in de lucht. Ik verwacht niet dat klanten die vandaag niet konden inkopen nu plots ergens anders gaan inkopen.”

Tegen 18 uur meldt Groen-Direkt: „Veel klanten zijn nog ingelogd en ook steeds meer leveranciers loggen in om hun verkopen te bekijken en/of hun partijen op te hogen. Want de verkopen zijn ondanks alles toch redelijk goed geweest. Wij danken klanten en leveranciers in hun volharding om steeds opnieuw in te loggen en maken hen een groot excuus van onze kant.”

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties