Een pakkende slogan bedenken in een vreemde taal is niet zo makkelijk. Eerst bedenken en dan vertalen gaat meestal niet op omdat de subtiliteit dan verloren gaat.
Ook zijn niet alle werknemers die wel Russisch of Oekraïens als moedertaal hebben, in staat om een slogan te bedenken.
Maar sinds een half jaar staat er op ons reclamemateriaal “С нами удобно…” / Met ons is het gemakkelijk… (inderdaad, in het Nederlands klinkt dat niet zo).
Wij zijn wat reclame betreft terughoudend. Ons standpunt is dat je waar moet maken wat je toezegt, maar nog beter, meer doet dan je toezegt. Daarom heb ik me de laatste tijd nogal eens afgevraagd of het uiteindelijk echt wel zo “gemakkelijk” is voor onze klanten om bij ons hun planten te kopen.
Deze week werd dat in ieder geval wel bevestigd door onze concullega’s. Een no-nonsense mentaliteit is in Oekraïne nog ver te zoeken. Alles moet volgens strakke regeltjes die het tegenovergestelde bereiken; chaos. Ook vertouwen, service en meedenken met de klant zijn dingen die we bij anderen missen, maar wat wij onze klanten proberen te geven.
Zo belde ik gisteren een klant van ons die niet alleen een groot tuincentrum in Kiev heeft, maar ook graszoden kweekt. Ik wilde namelijk voor eigen gebruik 30m2 op laten halen door een auto van ons die de volgende dag in Kiev zou zijn en leeg terug ging.
Om die rollen te krijgen moest ik naar het tuincentrum om te betalen en kon de auto ze de volgende dag op het veld ophalen. Simpeler ging bij navraag niet, de enige mogelijkheid was het geld de zelfde dag nog overmaken zodat ik daar niet naartoe hoefde. Helaas zaten wij net zonder stroom dus was het komen betalen of helemaal niet.
Dat de hele overheid aaneen hangt van bureaucratie is des te meer reden om als collega’s wat soepeler met elkaar om te gaan. Uiteindelijk is de markt nog zo klein dat naar een ander gaan er vaak niet bij is.
Zo proberen wij dus onze slogan waar te maken. En ik geloof dat dat ons aardig lukt. Al vaker heb ik gehoord van onze klanten dat ze vooral bij ons kopen vanwege de service en het gemak. Dat we daarnaast nog goede planten moeten blijven leveren is natuurlijk vanzelfsprekend. Dit is voor ons ook iets waar de meeste aandacht en tijd in gaat zitten.
Want service, dat kost vaak niet zo veel. Het levert alleen veel op.