Geen jury maar bezoeker Groen-Direkt kiest de beste noviteit

Wie in februari de voorjaarsbeurs van Groen-Direkt bezocht, heeft ze gelijk bij de ingang zien staan; de noviteiten. Negen planten, elk op een sokkel gepresenteerd. Alle deelnemers konden hun noviteit inzenden. Op deze mogelijkheid zijn ze ook door de organisatie van de beurs geattendeerd. Eisen aan inzending stelt de beurs wel. De plant moet relatief nieuw zijn, maar de plant mag best vorig jaar of zelfs het jaar daarvoor al zijn geïntroduceerd.

Beste noviteit Voorjaarsbeurs Groen-Direkt
Op de voorjaarsbeurs van Groen-Direkt werd Cornus kousa ’Scarlet Fire’ van John Stolwijk (links) door het publiek uitgekozen als beste noviteit.

„Belangrijker vinden wij dat de plant daadwerkelijk beschikbaar is”, vertelt Hans Cok namens de beursorganisatie. Bij een voorjaarsbeurs kan dat wel betekenen dat de plant in de loop van het voorjaar beschikbaar komt, als het dan maar wel in aantallen is. „Wij zijn een handelsbeurs. Noviteiten zijn een belangrijke prikkel voor de verkoop, maar dan moet je ze wel kunnen kopen.”

Naast beschikbaarheid is het vernieuwende karakter van de plant doorslaggevend of hij op de beurs daadwerkelijk als noviteit gepresenteerd mag worden. „Een noviteit moet echt iets toevoegen aan wat er al is, door een voor het publiek zichtbaar afwijkende groei of bloei.” De twee criteria resulteren uiteindelijk in een beperking tot negen inzendingen. „Op de najaarsbeurs zijn dat er wel iets meer, omdat het in februari voor veel planten niet het ideale moment van presenteren is”, aldus Cok. Overigens weerhoudt het tijdstip kwekers er niet van om planten in te zenden die momenteel niet als visueel aantrekkelijk worden bestempeld.

Oog van de kenner

Dat er op de beurs kale planten zonder blad en bloem als noviteit worden gepresenteerd, kenmerkt volgens Cok zowel de inzenders als het publiek. „Hier komen mensen met verstand van planten, die een plant ook op waarde kunnen schatten als ze niet op de top van haar bloei is.”

Bij Groen-Direkt kiest niet een jury van plantendeskundigen, maar het publiek de beste noviteit. De markt bepaalt wat er verkocht wordt, waar vraag naar is. Dus zijn de bezoekers volgens de beurs ook de aangewezen personen om te beoordelen of een noviteit daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt.

Iedere bezoeker krijgt bij binnenkomst een groene bal uitgereikt en mag vervolgens kiezen welke noviteit hij het meest aansprekend of veelbelovend vindt. Bij iedere noviteit hangt een zak waar de bal in gedaan kan worden. Sommige planten hebben weinig ballen gescoord, anderen hebben bijna twee zakken vol. Degene met de meeste ballen wordt benoemd als beste noviteit van de beurs; dat was op de voorjaarsbeurs Cornus kousa ’Scarlet Fire’, ingezonden door Joh. Stolwijk „Het is leuk om te zien dat bezoekers echt de tijd nemen om alle inzendingen goed te bekijken voor ze een keuze maken.” En daarmee heeft de organisatie direct haar doel bereikt: dat bezoekers oog hebben voor nieuwe introducties.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties