Adverteerders bieden via dagbladen fruitbomen aan met foto’s die consumenten kunnen misleiden. Dat heeft al uitgedraaid op een klacht bij de Reclame Code Commissie.
Een consument diende een klacht in tegen GroupDeal die in De Telegraaf vier fruitbomen (kers, pruim, appel en peer) in kolomvorm aanbood met 50% korting. Daarbij stond een foto van de bomen vol met fruit, met daarbij de kreten ’Het hele jaar door vers fruit’ en ’Geschikt voor kleine tuin, balkon en terras’.
De consument werd bij de zitting bijgestaan door Corine Fleuren, eigenaar van MiniTree, omdat meerdere mensen bij MiniTree belden met vragen over de aanbieding. MiniTree staat voor fruitbomen in kolomvorm; de rassen zijn daarop veredeld en geselecteerd.
Volgens de consument en Fleuren was de foto ’zwaar gefotoshopt’ en waren het geen kolombomen, maar reguliere rassen die uitgroeien tot normale fruitbomen. Misleiding, vonden zij, gekochte bomen uit de advertentie zullen niet groeien zoals verwacht.
’Geen juiste informatie verstrekt’
De Reclame Code Commissie oordeelde dat de kolombomen in de advertentie niet overeenkomen met de werkelijke vorm van de gekochte bomen. De adverteerder had geen juiste informatie verstrekt over de groeivorm, een van de belangrijkste eigenschappen van het aangeboden product. De foto misleidde dus consumenten, aldus de commissie.
De commissie beveelde GroupDeal aan niet meer op zo’n manier reclame te maken voor fruitbomen. Afgelopen week doken echter vergelijkbare advertenties op in andere dagbladen, waaronder AD en De Limburger.