In Frankrijk is een groot sortiment boomkwekerijproducten onderverdeeld naar consumententrends, zodat kwekers er beter op kunnen inspelen.
De trends en het sortiment vloeien voort uit het onderzoeksproject ’Végétaux de pépinière: tendances 2016-2018’ dat is uitgevoerd op de Franse consumentenmarkt.
De komende jaren spelen er drie globale trends in Frankrijk:
> Natuur: natuurlijke, wilde en originele planten
> Romantiek: aantrekkelijke, zachte en ’vrouwelijke’ planten
> Grafisch: moderne en ’getekende’ planten
Bij elke trend passen soorten in vijf verschillende categorieën:
> Categorie 1: aantrekkelijke soorten die interessante marges voor kwekers opleveren, en ook in de smaak vallen bij jongere consumenten.
> Categorie 2: populaire soorten die in grote hoeveelheden worden verkocht, klassiekers maar die nog potentie hebben om te moderniseren met nieuwe cultivars.
> Categorie 3: soorten die consumenten kennen en herkennen, waarvan al een grote productie is met veel promotie.
> Categorie 4: bijzondere soorten die te onbekend zijn, of soorten die te gewoon zijn en niet meer echt in de belangstelling staan van consumenten.
> Categorie 5: soorten die te moeilijk en te duur zijn om te kweken voor de gewone consumentenmarkt.
Per trend en categorie zijn vaak tien, twintig of wel meer soorten (en cultivars) benoemd: van heesters, coniferen, rozen, vaste planten en bomen.
Bij het onderzoeksproject zijn deze Franse partijen betrokken: tuinbouworganisatie Val’hor betrokken, agro-organisatie FranceAgriMer, instituut Astredhor en trendbureau Chlorosphere.