Fransen verdelen sortiment naar trends

In Frankrijk is een groot sortiment boomkwekerijproducten onderverdeeld naar consumententrends, zodat kwekers er beter op kunnen inspelen.

De trends en het sortiment vloeien voort uit het onderzoeksproject ’Végétaux de pépinière: tendances 2016-2018’ dat is uitgevoerd op de Franse consumentenmarkt.

De komende jaren spelen er drie globale trends in Frankrijk:
> Natuur: natuurlijke, wilde en originele planten
> Romantiek: aantrekkelijke, zachte en ’vrouwelijke’ planten
> Grafisch: moderne en ’getekende’ planten

Bij elke trend passen soorten in vijf verschillende categorieën:
> Categorie 1: aantrekkelijke soorten die interessante marges voor kwekers opleveren, en ook in de smaak vallen bij jongere consumenten.
> Categorie 2: populaire soorten die in grote hoeveelheden worden verkocht, klassiekers maar die nog potentie hebben om te moderniseren met nieuwe cultivars.
> Categorie 3: soorten die consumenten kennen en herkennen, waarvan al een grote productie is met veel promotie.
> Categorie 4: bijzondere soorten die te onbekend zijn, of soorten die te gewoon zijn en niet meer echt in de belangstelling staan van consumenten.
> Categorie 5: soorten die te moeilijk en te duur zijn om te kweken voor de gewone consumentenmarkt.

Per trend en categorie zijn vaak tien, twintig of wel meer soorten (en cultivars) benoemd: van heesters, coniferen, rozen, vaste planten en bomen.

Bij het onderzoeksproject zijn deze Franse partijen betrokken: tuinbouworganisatie Val’hor betrokken, agro-organisatie FranceAgriMer, instituut Astredhor en trendbureau Chlorosphere.