Royal FloraHolland en Blueroots zijn donderdagavond 21 februari tot een akkoord gekomen. De veiling neemt een 50% belang in Blueroots. „We hebben allebei onze uitdagingen en problemen. Dat kan je maar op één manier oplossen en dat is door samen te werken”, zegt Cees van der Meij, voorzitter RvC van Blueroots.
Blueroots is in 2017 opgericht. Cees van der Meij is blij dat de krachten in de digitale ontwikkeling nu gebundeld worden. „Royal FloraHolland wil kwekers ontzorgen met hun digitaal aanbodssysteem. Wij hebben met Blueroots een optimaal systeem voor de handel ontwikkeld. Dat past natuurlijk uitstekend bij elkaar.”
Basis voor verdere groei
Ook Steven van Schilfgaarde, CEO van Royal FloraHolland, is positief over de joint venture. Er is de afgelopen maanden hard aan de overeenkomst gewerkt. Van Schilfgaarde stelt dat de positie van de Nederlandse sierteeltsector versterkt wordt met één geïntegreerd digitaal platform en dat dit de basis is voor verdere groei.
Achter Blueroots zitten 22 bedrijven waaronder Dutch Flower Group, FleuraMetz en Royal Lemkes. Samen zijn zij goed voor €3,5 miljard. De bedrijven zullen rechtstreeks worden aangesloten op het digitale systeem van de veiling, dat bestaat uit Floriday, FloraMondo en FloraXchange. De handelaren krijgen toegang tot het volledige aanbod van bloemen en planten. „De handel kan efficiënter producten inkopen en beter inspelen op de wensen van hun klanten”, aldus Van Schilfgaarde.
Meer afzetmogelijkheden
De afzetmogelijkheden voor kwekers nemen door de koppeling met Blueroots ook toe. Blueroots is vooral sterk in termijnhandel en via Floriday zijn straks één-op-één koppelingen mogelijk. De komende maanden zullen er meer nieuwe diensten ontwikkeld worden. Zo zal data-uitwisseling mogelijk gaan worden, iets waar Blueroots zich mee onderscheidt. Kwekers krijgen inzicht waar hun producten precies zijn verkocht.
Meer weten over de financiële kant en over waarom de onderhandelingen lang geduurd hebben? Lees dit bericht.