FloraHolland wil leidende Europese rol in promotie sierteelt

Een belangrijk ambitie in de nieuwe strategie van FloraHolland is dat ze wil zorgen dat meer consumenten meer uitgeven aan bloemen en planten. Dit blijkt uit het kernverhaal over haar nieuwe strategie FloraHolland 2020.

FloraHolland wil om meer consumenten meer bloemen en planten te laten kopen de beste kennis van markten en consumenten in huis halen en een leidende rol gaan spelen in de promotie van de sierteelt in Europa. Bovendien wil ze het innovatiecentrum zijn van de wereldwijde sierteelt.

Een andere hoofdambitie is om betere marges voor leden en klanten te realiseren. Dit wil ze doen door de logistieke keten efficiënter te maken, de kosten van de veiling sterk te verminderen en een open marktplaats te zijn waar een goede en stabiele prijsvorming centraal staat.

In het kernverhaal staan vier doelstellingen geformuleerd: de groei in de verkoop van sierteelt, de reductie van de kosten van FloraHolland, de reductie van de logistiek en verkoopkosten van de leden en klantentevredenheid.

Er zijn vier hoofdthema’s

Het eerste is klantgerichtheid. FloraHolland gaat zich actief inzetten om aanvoerders en klanten met elkaar te verbinden en een efficiënte handel tussen beiden mogelijk te maken. Ze gaat zich ook inzetten om de consument beter te begrijpen en te beïnvloeden.

Het tweede thema is open marktplaats. FloraHolland stelt zich open voor alle aanbieders van sierteeltproducten. De mogelijkheid tot lidmaatschap wordt daartoe verruimd.

Gedwongen ontslagen

De derde is efficiënte marktplaats. De druk op de klok blijft en dat betekent een continue druk op de kosten van de veiling. Dit gaat consequenties hebben voor de werkgelegenheid. De veiling sluit gedwongen ontslagen niet uit. Ook wordt de vastgoedportefeuille herzien. Leidend in de kostenreductie wordt het nieuwe veilen.

Het vierde thema is organisatie en kernwaarde. Het belangrijkste is dat FloraHolland een verbindende kracht wordt in de sector en dat ze zorgt dat er zoveel mogelijk bloemen en planten zo efficiënt mogelijk hun weg vinden naar de consument. Het zelf ondernemen is daarin van ondergeschikt belang.

FloraHolland verwacht met de nieuwe strategie een negatief bedrijfsresultaat om te buigen.

Lees hier de hele concept-strategie van FloraHolland.