FloraHolland start de strategie FloraHolland 2020 begin 2015 met het ontwikkelen van het nieuwe veilen, een virtueel platform, standaarden, consumentenmarketing en het optimaliseren van de bedrijfsprocessen.
Dat maakte algemeen directeur Lucas Vos donderdagavond 11 december bekend op de alv van FloraHolland.
Vos noemde het optimaliseren van de bedrijfsprocessen de belangrijkste van de vijf. De veranderingen die FloraHolland inzet zijn volgens Vos goed, maar de invoering ervan gaat niet altijd op de juiste manier. Zo is er al twee jaar discussie over de plantenklok en leidt het nieuwe kwaliteitsbeleid tot een hoop negatieve reacties.
Vos wees erop dat FloraHolland te veel doet; ze had een jaar terug 340 diensten en voerde 182 projecten. Die aantallen zijn al teruggebracht, maar moeten nog verder omlaag.
Daarnaast onderzoekt de veiling hoe ze de marktplaats moet inrichten om de meest optimale en stabiele prijsvorming te realiseren tegen flink lagere kosten. Zo zullen de kosten van de aanvoerstromen met 15% omlaag moeten. Het totale kostenniveau van de veiling moet in 2020 met een derde omlaag gebracht zijn.
Virtueel platform
Verder wil de veiling via een virtueel platform – World Flower Exchange – in 2020 € 1 miljard omzetten. De standaarden betreffen kwaliteit, ict en logistiek.
Tenslotte wil FloraHolland door middel van consumentenmarketing ervoor zorgen dat de Europese consumenten 20% meer aan bloemen en planten uitgeven. Komend jaar gaan veiling en VGB kijken of ook de handel wederom kan bijdragen aan de consumentenmarketing.
€ 18 miljoen gereserveerd
Voor de ontwikkelingen in 2015 wordt € 18 miljoen gereserveerd die de veiling uit de eigen exploitatie haalt.Voor het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en consumentenmarketing wordt € 4-6 miljoen gereserveerd. Voor het ontwikkelingen van World Flower Exchange, het nieuwe veilen en standaarden € 2 tot € 4 miljoen.
De grootste kostenpost betreft het stoppen van diensten en projecten: €8-12 miljoen.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij