FloraHolland neemt deel aan de handelsmissie naar China die aanstaande zondag begint. In het kader van de strategie FloraHolland 2020 en het programma World Flower Exchange verkent de veiling de Chinese markt.
Algemeen directeur Lucas Vos, concernmanager strategie, marketing en businessdevelopment Ina Tillema en programma directeur van World Flower Exchange Guido de Wit vertegenwoordigen FloraHolland tijdens deze missie.
Aanstaande zondag begint het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan China. Parallel aan het bezoek is een grote handelsmissie georganiseerd waaraan ongeveer 200 bedrijven deelnemen. Vanuit het kabinet reizen minister Koenders van Buitenlandse Zaken en de staatssecretarissen Van Rijn (Volksgezondheid) en Dijksma (Economische Zaken) mee.
„Chinezen willen graag kwaliteit en het liefst uit het buitenland.”, aldus De Wit. „En de bloemen uit Nederland hebben een goede reputatie. Bovendien is het gebruik van mobiele telefonie door met name de jonge Chinezen enorm. China kent een stormachtige ontwikkeling van e-commerce platformen, zoals bijvoorbeeld Alibaba. Dat maakt het voor ons een hele interessante en kansrijke markt .”
Naast officiële programmaonderdelen zoals het staatsbanket, het trade diner en de business receptie zal de handelsmissie voor FloraHolland vooral in het teken staan van ontmoeten van belangrijke partners in de sierteeltsector.
„We hebben, als WFE-programma, voorafgaand aan deze missie al een aantal contacten gelegd in onze eerste marktverkenning. Zo gaan we met drie partijen een zogenaamde MoU (Memorandum of Understanding) tekenen. Met deze partijen zijn we van plan om een aantal trials op te zetten om de markt voor Nederlandse bloemen in China verder te verkennen.”
Op donderdagavond 22 oktober was op het NOS Journaal een item over de handelsmissie te zien. Lucas Vos kwam aan het woord.