FloraHolland is het niet eens met de kop boven een artikel in Het Financieele Dagblad over Certi. In het artikel wordt gesuggereerd dat kwekers via consumentenmerk Certi de veiling en groothandel kunnen overslaan.
De kop van het artikel over Certi in Het Financieele Dagblad (FD) luidt: ’Betere plantenteler slaat de groothandel en veiling over’. In het artikel wordt Certi uitgelegd als een concept waarbij de schakels tussen kweker en consument worden weggehaald. Hierdoor zouden kwekers een betere prijs voor hun producten krijgen en de consument meer waar voor hun geld.
Moordende concurrentie
Volgens FD zakt de kwaliteit van de planten doordat er sprake is van moordende concurrentie tussen tuincentra. De bedrijven hebben het moeilijk en zouden vooral concurreren op prijs.
Certi draait volgens FD het proces om en stelt de consumentenprijs vast op basis van de prijs die de kweker vraagt. Volgens John Zwaan, die volgens FD bij Royal FloraHolland verantwoordelijk is voor Certi, kunnen kwekers door het businessmodel tot wel 34% meer verdienen aan hun product. Met de slogan ’Eerlijk bloeit het langst’ beginnen volgens FD Royal FloraHolland en Timmermans deze week een reclamecampagne om Certi onder de aandacht van het publiek te brengen.
FloraHolland distantieert zich
FD noemt Certi een businessmodel van Royal FloraHolland en handelaar Timmermans. FloraHolland distantieert zich op haar site van de kop boven het artikel. De veiling zegt onder andere: ’Royal FloraHolland benadrukt dat er altijd gestreefd wordt naar goede kwaliteit van bloemen en planten die via de veiling worden verhandeld. Ook bloemen en planten van het merk Certi worden afgerekend via de veiling”.