De export op de verre bestemmingen stijgt al een jaar flink. Exporteurs zien hun toekomst positief in. Veel spelers hebben het jaar 2020 toch nog met winst af kunnen sluiten.
Het coronajaar is voor exporteurs op verre markten geen aanleiding tot verandering van de koers. De groei werd geremd, maar later in 2021 verwachten spelers weer een inhaalslag van huwelijken, events en toerisme. De verwachting is dat herstel in de VS het langst gaat duren; dit land is het hardst geraakt.
Ron Beers van ConnectFlora meldt dat zij afgelopen jaar iets meer last hadden van lokale productie. „Ook lokale telers hadden het moeilijk, dus die deden hun producten vaak voor stuntprijzen weg. Vooral in China en Australie zagen we dat zij rechtstreeks aan de internetbedrijven gingen verkopen waar wij ook aan leveren.”
De verschuiving naar meer lokaal was op veel verre markten al ingezet. Het Nederlandse aanbod is aanvullend. Nederlandse exporteurs verwachten een rol te kunnen blijven spelen, omdat veel landen niet het hele assortiment kunnen produceren. „Nederland is een one-stop-shop. Onze klanten kunnen via een knop alles kopen en dat vult een lokale partij niet zomaar in”, zegt Carlo Vijverberg van Florca. Ook zij wisten het jaar 2020 met winst af te sluiten. De hogere prijzen van de zomer maakte de dip van maart weer goed.
Een uitgebreid artikel over de export naar verre markten is te lezen in Vakblad voor de Bloemisterij. Het artikel is ook hier te lezen.