Exporteren met oog voor persoonlijk contact

Van spaargeld een vrachtwagen huren, volladen met planten en op goed geluk gaan rondrijden op zoek naar klanten. Zo begon Peter van Loon in 1997 aan zijn eerste rit. Inmiddels heeft hij zes vrachtauto’s en een eigen webshop waar klanten kunnen bestellen. Toch houdt hij de afstand tussen hem en zijn klanten en leveranciers klein.

Persoonlijk contact vindt Van Loon erg belangrijk. „Dat je elkaar kent en een goede onder­linge omgang hebt, vind ik mooi”, aldus Van Loon. „Ik rijd zelf routes, dus ik kom ook zelf bij de klanten en sta heel dicht bij ze.” Door het jarenlange goede contact met zijn leveranciers weet Van Loon ook in de coronacrisis zijn sortiment te blijven inkopen tegen goede prijzen.

De kas met daarin de laadkuil. Daarnaast staat een net geïmporteerde partij Olea europaea. Foto’s: Sam Koster

Nieuwe kas met laadkuil

Het terrein waar Van Loon gevestigd is, is van Nieuwkoop Europe geweest, vertelt hij. „Zij zijn hier in de jaren ’60 in kassen begonnen met hydrocultuur. Ik heb de kassen af­gebroken en door de tijd nieuw gebouwd.” Sinds Van Loon de grond overnam, is er veel veranderd. Zo staat er een nieuwe kas van 1.500 m2 met laadkuil.

Welk deel van de handel die Van Loon vervoert is nog lijnhandel, en wat valt hem op op de Duitse markt? Wat zijn de verdere plannen voor de kas en het terrein? Van Loon volgde een opleiding in een andere richting. Hoe is het exporteren dan op zijn pad gekomen? Lees het artikel in ons digitale magazine via mijnboomkwekerij.nl of in De Boomkwekerij 15/16.

Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties