De Nederlandse exportwaarde van bloemen en planten handhaaft de kleine voorsprong van 1% op vorig jaar. Dit is te danken aan een toename van 4% tot € 561 miljoen in april. Daarmee komt de totale exportomzet na vier maanden uit op € 2,1 miljard.
In de top-3, goed voor bijna 60% van de bloemen- en plantenexport, zijn de rollen in vergelijking met een jaar geleden omgedraaid: Duitsland staat nu op een plus en Engeland en Frankrijk kampen met een achterstand. Dit maakt de VGB bekend op basis van cijfers van Floridata.
Vooral de planten deden het goed in april: plus 11% tot €256 miljoen. De nipte voorsprong na het eerste kwartaal werd hierdoor verstevigd in een stijging van 3% tot €796 miljoen. Bij de bloemen was in april het omgekeerde het geval. Door een afname in april met 1% tot €305 miljoen zakte de voorsprong tot minder dan een procent op ruim €1,3 miljard.
Gunstige weersomstandigheden voor de verkoop van tuin-, balkon- en terrasplanten in grote delen van Europa zijn een belangrijke verklaring voor de marktontwikkelingen.
In 2015 bleef de bloemen- en plantenexport naar marktleider Duitsland tot en met april 6% lager dan in 2014, op €631 miljoen. De nummers twee en drie Engeland en Frankrijk gaven toen een groei te zien van 17% respectievelijk 15% tot €345 miljoen en €248 miljoen.
Duitsland plust
De rollen zijn nu omgedraaid: Duitsland plust in de eerste vier maanden 5% tot €662 miljoen en Engeland (-2% tot €340 miljoen) en Frankrijk (-3% tot €240 miljoen) leveren in. Het marktaandeel van de top-3 blijft hierdoor op bijna 60%.
Sinds eind 2014 kromp de export vanuit Nederland op Duitsland, waardoor het marktaandeel ruim twee procentpunt zakte tot onder 28%. Dankzij de toename in de afgelopen maanden is het marktaandeel weer gestegen tot boven 31%.
„Wij hebben er met de inzet van extra medewerkers echt op ingezet om in Duitsland te groeien en dat vertaalt zich in meer klanten”, licht directeur Hans van der Plas van Van der Plas Flowers and Plants toe. De krimp in Engeland en Frankrijk herkent hij niet.
Lijnrijder Gert-Jan van der Burg vindt de Franse markt wel moeizamer. ”Consumenten hebben het vertrouwen verloren en minder geld te besteden. Dat hoor ik ook van collega’s. De betalingsmoraal is ook aan wegzakken”, stelt hij vast. Voor het eerst sinds eind 2014 staan planten (+3%) weer op een grotere voorsprong dan bloemen (+0,6%). Ook deze ontwikkeling hoeft nog geen trendbreuk te betekenen.
Op achterstand
Een jaar geleden tot en met april kampten zes landen uit de top-10 met een achterstand. Dit jaar zijn het er drie. Naast Engeland en Frankrijk neemt ook Rusland minder bloemen en planten af en de krimp met 41% afgelopen april was zelfs de grootste daling in een maand in twee jaar. Cumulatief is de daling 32%.
Het marktaandeel van deze voormalige nummer vier is inmiddels gehalveerd naar 2,5% en de trekkracht van Rusland is volledig weggevallen. Dat werd lang gecompenseerd door de bovengemiddelde groei in Engeland. De groei van deze markt, plus 14% in 2015 en qua marktaandeel plus 1,6 procentpunt tot 16,6%, temporiseert.
Een mogelijke Brexit, waarbij het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt, is voor de Nederlandse bloemen- en plantengroothandel een doemscenario. Na een krimpjaar is de export vanuit Nederland naar Oostenrijk met €52 miljoen op hetzelfde niveau als een jaar geleden.
De positieve ontwikkeling in Polen zet door. Na de stijging van de exportwaarde met 15% respectievelijk 14% in 2014 en 2015 wordt dit jaar tot en met april in dubbele cijfers geplust: +12% tot €70 miljoen. Bloemen richting Polen stijgen iets meer dan pot- en tuinplanten.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij