Bij de stichting Excellence Roses leven allerlei ideeën om rozen met het nieuwe internationale keuringspredicaat Excellence Roses aan de man te brengen. Zo wordt er gedacht aan een tuincentrumverkoop van bijvoorbeeld een ‘Rose of the Year’. Kwekers zijn vorige week vrijdag op een LTO-bijeenkomst gevraagd voor hun medewerking.
De bijeenkomst was georganiseerd in de Kasteeltuinen Arcen door de LTO-Cultuurgroep van rozen en rozenonderstammen. Het Nederlandse merk Toproos, waarvan de cultuurgroep eigenaar is, gaat over in het internationale merk Excellence Roses.
Het is nog niet helemaal duidelijk of er onder Excellence Roses een uitverkiezing tot ‘Rose of the Year’ komt, zei Henk Wischmann, bestuurslid van Excellence Roses en de cultuurgroep. „Maar een titel als ‘Rose of the Year’ kan de verkoop van rozen met het predicaat wel een push geven.”
De winnaar van de uitverkiezing zou tijdens het Internationaal Rozenconcours, begin juli in Den Haag, bekendgemaakt kunnen worden. „Dan zou die roos ook op tuincentra moeten staan, in pot en in bloei”, aldus Wischmann. „Kunnen meerdere bedrijven daarvoor zorgen?” Kwekers nemen dit in overweging.
Doel van de stichting is dat elk tuincentrum in Nederland en België, zelfstandig of aangesloten bij een keten, in aanmerking moet kunnen komen voor de verkoop van Excellence Roses. Voor de promotie lanceert de stichting bijvoorbeeld binnenkort een site met daarop informatie voor kopers.
Sinds dit seizoen vindt de driejarige keuring voor het internationale predicaat plaats op rosaria in Nederland en België. De stichting wil ook andere landen erbij betrekken. Daaronder Duitsland, waar de ADR-keuring plaatsvindt. „Dit of volgend jaar hebben we ongetwijfeld contact met ADR”, aldus Wischmann.
Uiteindelijke doel van Excellence Roses is om het imago van buitenrozen te verbeteren. In de stichting zijn diverse partijen uit de rozenafzetketen vertegenwoordigd.