Dutch Flower Group deed shoppersegmentatieonderzoek. Daaruit blijkt dat de drie belangrijkste shoppergroepen voor bloemen en planten groeien. „Dat is een goede boodschap voor de wereld van de sierteelt, er liggen echt veel groeikansen”, zegt Marcel Zandvliet, CMO/ CSO bij DFG, in de Bloemisterij van deze week.
Shoppers zitten volledig anders in elkaar dan de laatste onderzoeken van drie jaar geleden, blijkt uit het onderzoek van DFG. De hoofdlijn is dat aan de kant van gezondheid en welzijn een enorme groene beweging is. De groep Nature Carers groeien in alle vijf onderzochte landen (Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Polen), vooral op planten. Ook de Status Seekers en de Aesthetic Explorers, die zich willen uiten met bloemen, groeien. Dat zijn de drie belangrijkste doelgroepen voor onze sierteelt.
Om de groeimogelijkheden te benutten is het van belang om tussen de oren van de consument te blijven, weet Zandvliet. „We hebben een groot goed in handen en zien groeimogelijkheden. Ondertussen voeren we discussie over een administratief snippertje”, zegt Zandvliet, doelend op de controverse over de BBH-heffing door Royal FloraHolland.(..)
Lees het volledige interview met Zandvliet alvast via mijnbloemisterij.nl in het digitale magazine van de Bloemisterij editie 38.
Geen abonnement? Klik hier of bel 071 5659644.