Dutch Flower Group gaat inkoop deels centraal organiseren

    Dutch Flower Group (DFG) gaat in de toekomst grote stromen bloemen en planten centraal vastleggen. Nu organiseert ieder bedrijf binnen DFG nog de eigen inkoop, maar straks wordt dit bij bepaalde producten door één team gedaan. DFG zal meer handel bij minder kwekers gaan doen.

    Dutch Flower Group heeft de strategie naar 2025 op papier gezet. Eén van de speerpunten is dat de sourcing meer centraal moet worden gedaan. Hierdoor gaat volgens Marco van Zijverden, CEO, de efficiency omhoog. „We doen dit nu ook al met de luchtvracht. Dit leggen we voor alle bedrijven vast en niemand hoeft zich daar verder meer mee bezig te houden. Dit willen we straks ook met bloemen en planten gaan doen. Grote stromen laten we door één team laten vastleggen, voor het hele bedrijf.”

    Als voorbeeld noemt Van Zijverden de inkoop van tulpen. „Wij kunnen er voor kiezen om 100 miljoen tulpen vast te leggen bij een broeier tegen bepaalde specificaties. Bij een andere broeier kunnen we hetzelfde doen, maar dan voor een hoger marktsegment. In de nabije toekomst gaan we kwekers hierin begeleiden. Uiteindelijk willen we straks met minder kwekers zaken gaan doen. En daar meer bij afnemen. Doordat je meer sturing krijgt, gaat de efficiency omhoog.”

    Meer over de inkoop,  de ‘kneiterscherpe’ retailprijzen en over hoe Van Zijverden het verlies van klant Tesco UK heeft ervaren, lees je vrijdag 10 januari in het Vakblad voor de Bloemisterij. Een uitgebreide versie van het interview is nu al digitaal te lezen.

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties