Per 1 januari geldt een nieuwe verpakkingswet in Duitsland. De partij die bij grensovergang eigenaar is van consumentenverpakkingen zoals hoezen, etiketten en plastic potten moet voor deze verpakkingen betalen.
De wet heeft met name gevolgen voor bedrijven die te maken hebben met Business to Consumer-verpakkingen. Voor producten als hoezen, inpakfolie, etiketten, stickers en kartonnen verpakkingen moet worden betaald. Dit geldt ook voor plastic potten die de consument direct na aankoop verwijdert, zoals bij tuinplanten het geval is.
De wet geldt bijvoorbeeld niet voor een pot die bedoeld is om de hele levensduur bij de plant te blijven. Ook plantentrays vallen niet onder de wet. Deze vallen onder Business tot Business-verpakkingen, zo valt te lezen op de site van Royal FloraHolland.
Verantwoordelijk voor nakoming van de nieuwe wet is degene die eigenaar is van het product – met verpakking – op het moment dat het product de Duitse grens passeert.
Niet nieuw
De verpakkingswet is niet nieuw. Al sinds 1991 moeten in Duitsland productverpakkingen worden teruggenomen en op milieuvriendelijke wijze worden verwerkt. Producenten moeten volgens de huidige verpakkingsverordening al aangeven hoe zij de recycling al of niet via een zogenaamd duaal systeem (Duales System Deutschland) hebben geregeld. Veel bedrijven zijn volgens branchevereniging VGB hiervan nauwelijks op de hoogte. De nieuwe wet doet nog een schepje bovenop de al geldende verordening.
Partijen die consumentenproducten voor het eerst op de Duitse markt brengen moeten zich registreren bij de bevoegde instantie Zentralen Stelle Verpackungsregister. Vervolgens moeten zij een licentie aanvragen bij een van de duale systemen. Dat kan bijvoorbeeld bij Der Grüne Punkt. Melding bij het verpakkingsregister moeten bedrijven zelf doen, melding bij een duaal systeem mag worden uitbesteed aan een adviseur.
Op de site van Verpackungsregister staat vanaf pagina 312 een en ander over verpakkingen voor boomkwekerijproducten.