Bloemen en planten gaan in de toekomst meer via het internet verkocht worden. Verschillende kwekers sorteren hier op voor en bieden hun planten al aan op platforms zoals een Bol.com. Het is nog een kwestie van pionieren en gaat vaak nog niet om grote aantallen. „Het is nu nog niet rendabel, maar we willen er klaar voor zijn als het zover is.”
Verzekeringen, reizen en schoenen: we kopen het volop via internet. De verwachting is dat bloemen en planten gaan volgen. Op dit moment wordt zo’n 3 tot 20% van de bloemen en planten in Europa online gekocht, aldus Bas van Dam van Post.nl. De verschillen per land zijn volgens hem groot. Een land als België is het minst ver en in het Verenigd Koninkrijk wordt al 20% van de bloemen en planten via het internet gekocht. Rabobank voorspelt dat in 2027 het aandeel online in onze sector op 30% komt te liggen.
Er liggen dus kansen. ’Buitenstaanders’ spelen hier reeds op in. Een bekende is Bloomon. Een ander voorbeeld is Post.nl, die anderhalf jaar geleden het platform Flora@Home ontwikkelde en nu diverse webshops met bloemen en planten vult, zoals zij voor Gamma en Karwei doen. Ook op het platform Bol.com zijn zij te vinden.