De ledenraad van Royal FloraHolland trekt unaniem conclusies uit de noodrempetitie FloriNEE. Onder de noemer ’Op naar Coöperatie 2025’ gaat de ledenraad aan de slag op drie vlakken. De ledenraad wil de samenwerking in de driehoek van ledenraad, raad van commissarissen en directie verbeteren. Ook wil ze de signaal- en adviesfunctie van de ledenraad verbeteren, omdat leden niet goed gehoord worden. Ten slotte wil de ledenraad de ledenbetrokkenheid bij strategische keuzes verbeteren.
Gisteren (donderdag 1 juli) vergaderde de ledenraad van Royal FloraHolland over de noodrempetitie FloriNEE. Op de drie vlakken kondigt de ledenraad acties aan. Zo schakelt de ledenraad een externe deskundige in om de ledenraad in zijn kracht te zetten en positie te nemen in de driehoek. Ook werkt ze aan nieuwe werkafspraken in de driehoek, zodat de ledenraad, directie en raad van commissarissen hun taken naar behoren invullen.
Pijnpunten
Een ontwikkelplan moet de kwaliteit van de ledenraad(sleden) helpen verbeteren. Een signaalmeter wordt een hulpmiddel om te zorgen dat signalen van leden goed binnenkomen bij de ledenraad en het bedrijf. Ook grijpt de ledenraad terug op de ‘succesingrediënten’ van de ledenbetrokkenheid bij Coöperatie 2020.
„Leden hebben in de petitiegesprekken en de extra ledenraadsvergadering van 20 mei jl. pijnpunten in de uitvoering van de strategie en het functioneren van de ledenraad naar voren gebracht. Ook hoorden we kritiek op directie en de raad van commissarissen. De zorgen van leden hebben tot veel onrust geleid. We moeten hiervan leren. Een deel van de leden voelt zich niet voldoende gehoord. Dat moet anders”, aldus Marcel van Tol. De zomerbloementeler is voorzitter van de ledenraad.
De noodrempetitie FloriNEE beoogde audits op Floriday, verplichte certificering en de directie van Royal FloraHolland. In de formele vergadering van 22 april wees de ledenraad twee verzoeken van de petitie FloriNEE af. Een derde verzoek willigde ze deels in. Op 20 mei werd een extra ledenraadsvergadering op gehouden. Op basis hiervan en de eerdere evaluatie van de ledenraad, zijn de verbeterpunten vastgesteld.
Onbestuurbaar
„De petitie vroeg verder om een externe audit naar het reilen en zeilen van ons bedrijf. Maar langer stilstaan bij gedane zaken, helpt ons niet vooruit. Bovendien worden er al IT en financiële audits gedaan als onderdeel van de normale bedrijfsvoering”, zegt Van Tol.
FloriNEE vroeg ook om besluiten terug te draaien. „Daar staat de ledenraad niet achter. We moeten uitkijken dat de coöperatie niet onbestuurbaar wordt. De strategie is onze toekomst, daar staan we achter. De uitvoering kan wel beter. Royal FloraHolland is het verlengstuk van onze bedrijven. Samen moeten we ervoor zorgen dat dat zo goed mogelijk werkt. We zijn daarmee al goed op weg met de nieuwe aanpak van Floriday”, verklaart Van Tol.
Eerder kwam de directie van RFH naar aanleiding van FloriNEE met een mea culpa. De directie gaf aan de ledenraad eerder te willen betrekken bij de besluitvorming van de strategie. Vanaf het moment van de probleemanalyse in plaats van het moment van oplossing. De directie gaf bovendien aan de ledenraad te willen ondersteunen met externe expertise bij uitvoering van haar taken. De directeuren kwamen verder met een stappenplan voor Floriday en een uitstel van de handhaving op de milieuregistratie en certificering. Aan de ledenraad is nader advies gevraagd over de invulling van de verplichting voor digitale milieuregistratie en certificering.
Onderzoek alternatieven BBH-heffing
De BBH-heffing stond ook op de agenda van de ledenraad. De ledenraad vindt het een goed idee dat Bloemenbureau Holland alternatieven onderzoekt voor de inning die nu wordt uitgevoerd door Royal FloraHolland. Royal FloraHolland draagt de BBH-heffing af aan Bloemenbureau Holland. Hiermee worden collectieve publiekscampagnes betaald gericht op consumenten. Het is een investering in de gezamenlijke toekomst van de hele sierteeltsector. Hier profiteert de sector in totaal van, aldus de ledenraad.
Hier een impressie van de ledenraadsvergadering.