Aan producten wordt verdiend; met hulpmiddelen is hoogstens het marktaandeel te vergroten. Vanuit die gedachte stond telerscollectief Forever&Ever met een app en presentatietafels op Plantarium. „Tools zijn geen verdienmodel, maar daarmee zijn wel afzetkanalen aan je te binden en zijn consumenten beter te bereiken”, vertelt verkoper Maikel Loots.
Dit voorjaar is Forever&Ever, een telerscollectief van met name tuinhortensia’s in pot (macrophylla en paniculata) en op stam (macophylla), calla en hibiscus, met een consumentenapp gekomen met name om verzorgingstips te geven. „Consumenten worden via hun telefoon gewaarschuwd voor het beste moment. Hoe vaak we in maart, april niet zijn benaderd door consumenten met de vraag wanneer ze moesten gaan snoeien. Ons antwoord was dan dat dit moment zes weken geleden lag. Nou uit die frustratie is het idee van de consumentenapp geboren. Natuurlijk hoeven consumenten aan de attendering geen gehoor te geven, maar we krijgen wel respons dat ze het op prijs stellen. Evenals het bericht dat bij warm weer een extra watergift op zijn plaats is. Dit doen we alleen in Nederland, ook al is de app ook in het Frans, Duits en Engels te uploaden”, legt marketingspecialist Janneke Sterrenburg uit.
Zover zij weet is een app met (actuele) verzorgingstips vrij uniek. Naast verzorgingstips verschaft de app algemene informatie, het assortiment, informatie over de kwekers, een webshop en contactgegevens.
Presentatietafels
Maar liefst vier nieuwe presentatietafels werden door Forever&Ever getoond. Ze hebben daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. Voornaamste conclusie: consumenten kijken graag op een bloem en niet tegen de onderkant van een bloem aan. Het verkoopresultaat wordt verhoogd wanneer op bloemen kan worden gekeken. En wat consumenten storend vinden is dat door verschillende hoogten van planten de presentatie rommelig en chaotisch oogt.
Met die informatie is het telerscollectief aan de slag gegaan en gekomen tot een presentatietafel in piramidevorm en met drie niveaus. Nieuwe kleinere planten zijn bovenop te zetten en de oudere planten naar onderen te verplaatsen. „Zo wordt continu van bovenaf zicht gehouden op de bloemen. De omloopsnelheid versnelt, tot wel 35%. En opmerkelijk is dat bij deze presentatie met name de oude planten worden meegenomen. Dus sneller door de oude voorraad heen en dus minder uitval. Al met al een aanzienlijk beter nettoresultaat”, aldus Loots.
In eerste instantie was de maat van de piramidevorm 1,8 bij 1,8 m waarop een lading van een gehele deense kar met 60 tuinhortensia’s in 5-literpotten kan staan. Goed voor de belevering van de grotere tuincentra en bouwmarkten, maar te veel voor de kleinere tuincentra en supermarkten. Vandaar dat ook een kleinere versie is ontwikkeld: 1,2 bij 1,2 m, goed voor 30 tuinhortensia’s in 5-literpotten.
Andere vormen
Naast de piramidetafels komt Forever&Ever ook nog met een waaiervorm (1,5 m bij 1,5 m): in hoogte verstelbaar (35 tot 70 cm) met vier verschillende niveaus. Vooral bedoeld om de verschillende producten van het telerscollectief op te presenteren.
Tenslotte een presentatietafel speciaal voor tuinhortensia op stam. Om omwaaien te voorkomen zitten de hortensia’s met een clip vastgebonden aan de tafel.
De vier verschillende presentatietafels bieden mogelijkheden om afzetkanalen aan het telerscollectief te binden. „Ook zij worden graag ontzorgd en met deze presentatietafels hebben wij sterke troeven in handen”, redeneert Loots.