Concept Music Collection voor jongere doelgroep

Hydrangea macrophylla ’Deep Purple’ werd vorig jaar op de beurs door De Jong Plant ingezonden voor de nieuwighedenkeuring. De plant scoorde hoge ogen en kreeg een gouden medaille. De naam Deep Purple zette Jos de Jong aan het denken en het idee voor de Music Collection werd geboren.

Dit jaar introduceerde het Boskoopse bedrijf het concept Music Collection. „Het idee van een etiket in de vorm van een gitaar kwam spontaan bij me op naar aanleiding van de naam Deep Purple”, vertelt Jos de Jong. „Het vormen van een bredere muziek-collectie leek een logische volgende stap want één plant staat anders wel erg op zichzelf.”

De Jong had genoeg ideeen voor namen. Pink Pop, White Snake, Simply Red, de kweker zag wel mogelijkheden voor een collectie van namen met bijpassende kleuren. „Ik werd echter gewaarschuwd dat het overnemen van deze namen problemen kan geven. We zijn dus naar andere namen gaan zoeken waarbij kleur en muziek gecombineerd worden.”

Zeven muzikale hortensia
Momenteel is de Music Collection een selectie van zeven Hydrangea met ieder een andere kleur. Naast Deep Purple Dance , is er Pink Pop, Blue Ballad, Blue Boogie Woogie, Soft Pink Salsa, Purple Punk en Red Reggae.

Alle zeven planten komen uit de veredelingsstal van het Deense Schroll. De Music Collection is echter een concept dat uitsluitend door De Jong in de markt wordt gezet. Naast de gitaar-etiketten verwijst ook de hoes naar muziek. „Met de muzieknamen en gitaar-etiketten blijken we een jongere doelgroep aan te spreken. Het is toch leuk als een concept daarvoor kan zorgen.”

Dat het concept door een afvaardiging van de internationale pers is uitgeroepen tot beste concept van Plantarium, stemt de ondernemer verheugd. „Leuk, maar ik ben eigenlijk ook een beetje beduusd. Ik had dit totaal niet verwacht.”