Het aantal transacties via virtuele marktplaatsen en directe voorraadkoppelingen was nog niet eerder zo hoog als in maart 2018. Het aantal bestellingen dat tuinbouwsoftwarespecialisat SDF digitaal afhandelde tussen kwekers en handelspartijen lag 5% hoger dan in februari en 20% hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. In het eerste kwartaal groeide het totaal aantal transacties met 15%. Aantallen transacties noemt het bedrijf niet.
De groei bewijst volgens Pieter Zwinkels, accountmanager Software & Websolutions van SDF, dat het bedrijf met digitale verkoop als een van de speerpunten in de ontwikkeling van software, op de goede weg zit. „We zien sinds dit jaar ook duidelijk dat de groei niet alleen plaatsvindt in de digitale verkoop van bloemen, maar ook in die van planten. Reden van de stijging is, denk ik, dat kwekers zich steeds meer bewust zijn van het belang van het bedienen van meerdere digitale afzetkanalen. We zien dat ook terug in het aantal nieuwe platforms dat ontstaat in de sierteeltsector.”
Daarnaast ziet SDF steeds vaker kwekers die de verkoop via hun eigen webshop willen organiseren. „Groot voordeel daarvan is dat kwekers de regie in handen hebben over hoe hun aanbod gepresenteerd wordt. Over het algemeen zien wij de sector dus steeds dynamischer worden wanneer het op verkoop van bloemen en planten aankomt”, aldus Zwinkels.
In het eerste kwartaal van 2018 is een groot aantal kwekers gestart met digitaal zakendoen via SDF. Hier zaten onder andere alle chrysantenkwekers van kwekersvereniging Vannova bij en Hortensiakwekerij Pico Bello, Montana Lisianthus en Cymbidiumkwekerij Ronald Ammerlaan.