De nieuwe baas van Dobbies wil de tuincentrumketen omtoveren tot Britse marktleider. Zonder import van planten.
„De Britse kwekerij heeft de laatste jaren geleden van intense concurrentie uit het buitenland”, zei Nicholas Marshall, sinds kort CEO van Dobbies Garden Centres, op een kwekersbijeenkomst in Kew Gardens, zo meldt Garden Trade News.
Volgens Marshall is het voor Britse kwekers nu de tijd om naar voren te stappen. „We weten al dat onze klanten het liefst lokaal gekweekte Britse planten kopen. Het zwakke pond biedt Britse kwekers nu een geweldige kans om meer te kweken.”
Dobbies wil zakendoen met de kwekers, maar dat moet wel volgens een frisse aanpak gebeuren, aldus Marshall. „Onze klanten zullen jullie steunen, maar ze verdienen daarvoor wel het beste: qua kwaliteit, sortiment en waar voor je geld.”
Dobbies behoorde de laatste jaren tot supermarktgigant Tesco. Vorige zomer nam investeerder Midlothian Capital de tuincentrumketen over. Marshall, die voorheen baas was van Wyevale Garden Centres en Country Gardens: „We gaan het wat aangetaste imago van Dobbies oppoetsen. In alles zullen we de marktleider worden, met Brits gekweekte planten in het middelpunt.”
Gelinkt met grote online-retailer
Het oppoetsen is al begonnen door een samenwerking met Ocado, een online-supermarkt met een database van meer dan 6 miljoen klanten. Ruim 40% van alle verkopen in de Britse retail gebeurt online; dat percentage groeit volgens Marshall nog steeds. „Onze tuinmarkt is 4 miljard pond waard, maar de online-verkoop is eerlijk gezegd nog onbenullig. Het is onvermijdelijk dat ook wij vooruitgaan.”
Foto: Arno Engels