De export van boomkwekerijproducten naar China lijdt onder gevolgen van het coronavirus. Transport van en naar het Aziatische land komt steeds meer stil te vallen.
Zo vliegt KLM voorlopig tot en met 15 maart niet naar China. Rederijen gaan waarschijnlijk ook scheepvaarten van en naar China schrappen. Transport overzee duurt zes weken. Green Inter Trade Export Services maakt zich zorgen over dat transport. Het bedrijf zit nu midden in het spoelseizoen voor de export van vrucht- en laanbomen naar China, dat in december begint en tot april duurt.
Tegen BN De Stem zegt Anneke Biemans, die het bedrijf met broer Rinus Biemans runt, dat „minder boten minder containers betekenen. Dan wordt het krap en zullen de prijzen omhooggaan.”
’Klanten wachten ontwikkeling virus af’
Biemans merkt nu al de gevolgen van het handelsverkeer dat vanwege het coronavirus steeds verder wordt stilgelegd. Klanten willen met het exporteren wachten, in afwachting van de verdere ontwikkeling van het virus. Ook hebben klanten orders afgeblazen. „Omdat ze niet weten hoe ze hun bomen moeten verwerken, vooral omdat er nauwelijks personeel is.” Vanwege het coronavirus moeten veel Chinezen thuisblijven.
Green Inter Trade Export Services spoelt jaarlijks ruim één miljoen bomen om te kunnen voldoen aan fytosanitaire eisen van landen buiten EU. Momenteel spoelt het bedrijf zo’n 10.000 bomen per dag, vooral voor China.