De agrarische sector moet zich meer richten op toegevoegde waarde, met onderscheidende producten. De grote aandacht voor kosten en prijs leidt er op den duur toe dat bijna alle bedrijven een marginale winst maken of verlies draaien.
Dat staat in het rapport Agrofood Strategy Trends 2013 van adviesbureau Berenschot. Het is opgesteld in samenwerking met vakblad VMT, ZLTO en LTO Noord. Tot de ondervraagden horen ook vertegenwoordigers uit de boomkwekerij.
Een conclusie is dat de agrarische sector zich meer moet richten op het creëren van toegevoegde waarde. Bedrijven maken nu te veel uitwisselbare producten, waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van het productieproces en kostenbesparing. Dit gebeurt om voor een scherpe prijs te kunnen leveren aan afnemers. Agrarische ondernemingen onderscheiden zich echter te weinig van de concurrentie.
Als sprekende voorbeelden van toegevoegde waarde noemt het rapport snoeptomaatjes van Greenco, ondernemers die hun eigen bedrijf vermarkten met een biologisch keurmerk en een toenemende aandacht voor streekproducten, waarbij beleving van de consument een veel grotere rol krijgt.