Zo steunt de bloemenbranche Oekraïne

De laatste dagen is er vanuit de bloemenbranche veel aandacht voor de oorlog in Oekraïne. Bloemisten en andere bedrijven plaatsen op social media steunbetuigingen aan Oekraïners met foto’s van boeketten met gele en blauwe bloemen. En sommige sierteeltbedrijven gaan een stapje verder en doen iets speciaals.

Kwekerij Van Haaster Vijfhuizen veilde vrijdagochtend 4 maart in Aalsmeer 350 boeketten met vier blauwe hyacinten en zes gele narcissen, een verwijzing naar de kleuren van de vlag van Oekraïne. De gehele opbrengst van de Boeketten voor de Vrijheid gaat naar Giro555. 

De bundels zijn gemaakt met de veelal Oost-Europese medewerkers in gedachten, vertelt eigenaar Rob van Haaster. ‘Je merkt aan alles dat ze het momenteel zwaar hebben, dan mogen ze best iets krijgen waarvan ze blij worden en de zorgen even op de achtergrond verdwijnen.’ Bloembinderij Mulder in Huizen verwerkte vorige week in elk boeket een blauw-gele iris, de Blue Magic Iris. ‘Zo blijven we denken aan alle mensen in Oekraïne’ schrijft de bloemist op Facebook.

Geelblauwe roos

Groothandelaar en exporteur Vianen Flowers schenkt ook extra aandacht aan de situatie in Oekraïne. Het bedrijf verkoopt rozen in de kleuren geel en blauw, die op aanvraag verkrijgbaar zijn. Andere handelaren zamelen goederen in die vluchtelingen uit Oekraïne goed kunnen gebruiken en brengen die met hun vrachtwagens naar Oost-Europa. Importeur Coloríginz bijvoorbeeld. Het bedrijf wil 120 Oekraïense kinderen helpen die vastzitten in een hotel in Moldavië met eten, kleding, speelgoed en geld. De spullen worden ingezameld op het hoofdkantoor in De Kwakel, vanuit daar rijden twee medewerkers naar Moldavië als er genoeg is om een busje mee te vullen. Het is wel bijna zeker dat er zoveel spullen komen dat ze meerdere keren op en neer kunnen rijden, verwacht marketingmedewerker Conchita de Koning. 

De situatie van de 120 kinderen kwam aan het licht via een bekende. ‘De vrouw van mijn collega komt uit Moldavië en heeft daar een vriendin zitten die haar hierover heeft geïnformeerd. Die vriendin helpt de kinderen zelf ook. Dit was voor ons het moment om in te stappen, omdat we dan zeker weten dat alles bij de juiste personen terechtkomt.’ Importeur Coloríginz roept via LinkedIn mensen op om spullen te doneren aan 120 kinderen die momenteel vastzitten in een hotel in Moldavië.

Medische hulp

Zaterdag 5 maart heeft ook exporteur OZ-Hami een inzamelactie voor Oekraïne gehouden. De vrachtruimtes in De Kwakel en Honselersdijk waren zaterdag volledig beschikbaar voor deze actie. Het exportbedrijf zamelde medische hulp, eten en drinken, hygiënische producten en praktische goederen zoals batterijen, powerbanks en verlichting in. Kort na de inzamelingsactie vertrokken de vrachtwagens. OZ-Hami is van plan dit soort acties de komende weken vaker te organiseren.

Vandaag, maandag 7 maart, rijdt een vrachtwagen van bloemenexporteur J. van Vliet met hulpgoederen naar zijn cash & carry in Praag. Vanuit daar worden de spullen gedistribueerd naar de Polen en Oekraïne. Via social media roept het bedrijf mensen op goederen te brengen, zoals babymelk, glutenvrije voeding, eiwitpoeder, crackers, thermosokken en slaapzakken.

#LOVENOTWAR

Op zaterdag 12 maart is er om 20.00 uur een speciale benefietvoorstelling van ONE de musical als statement tegen de oorlog in Oekraïne, waar Parfum Flower Company aan meewerkt. Er zal een groot #LOVENOTWAR-hart met bloemen geplaatst worden in Studio Aalsmeer. Na afloop kunnen bezoekers in de foyer bij het bloemenhart, een roos voor minimaal €5,55 kopen. De opbrengst is voor de actie van Giro 555. Het bloemenhart, dat op Schiphol en op de Dam in Amsterdam te zien is, zal ook in 22 andere landen zichtbaar zijn. Reserveren voor de benefietvoorstelling kan via info@onedemusical.nl.

Bron: Siska Pater, Vakblad voor de Bloemisterij | Foto’s: Bloembinderij MulderVan Haaster Vijfhuizen, Vianen Flowers, Van Vliet Flower Group

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties