Wanneer fysieke winkels de zintuigen van consumenten op de juiste manier weten te prikkelen, stijgt de omzet van die winkel met 10 procent. Het stimuleren van de zintuigen, bijvoorbeeld door gebruik van digitale beeldschermen, geur en muziek, zorgt er bovendien voor dat shoppers gemiddeld bijna zes minuten langer in een winkel blijven. Dat blijkt uit een gedragsonderzoek dat in Nederland is uitgevoerd in opdracht van Mood Media.
Het rapport ‘Quantifying the Impact of Sensory Marketing’ dat onlangs is gepresenteerd, geeft inzicht in het effect van zintuiglijke marketing in winkels op het emotionele en cognitieve gedrag van consumenten. Het onderzoek is in twee fases uitgevoerd in een Amsterdams filiaal van de internationale sportretailer Intersport. De ene fase was de ‘zintuigen aan-fase’ waarin alle sensorische elementen werden geactiveerd, zoals muziek, de geur van vers gemaaid gras en digital signage. De andere was de ‘zintuigen uit-fase’ waarin alle sensorische elementen in de winkel ontbraken. Deze resultaten werden vervolgens vergeleken met drie ‘Intersport-controlewinkels’ die hun normale staat behielden. Om inzicht te krijgen in reacties van consumenten deed onderzoeksbureau Walnut Unlimited metingen met Galvanic Skin Responses (GSR) en Visual Eye Tracking (ET), waarmee enthousiasme en aandacht worden gemeten.
Een meetbare emotionele reactie
Wim van der Stelt, sales director Benelux van Mood Media: ‘Uit eerdere research weten we dat 78 procent van de consumenten aangeeft dat de prettige sfeer een belangrijke reden is om een fysieke winkel boven een webwinkel te verkiezen. In een nieuwe samenwerking met Walnut Unlimited ontwikkelden we een neuromarketingonderzoek dat aantoont hoe shoppers primair reageren op specifieke sensorische ervaringen. De resultaten spreken voor zich. Een doordachte strategie voor het inzetten van zintuiglijke elementen levert een meetbare emotionele reactie op bij consumenten, met duidelijke resultaten in de winkel als gevolg.’
Bron: Mood Media | Foto’s: Mood Media en Shutterstock