Het verzuim onder winkelmedewerkers is vorig jaar met ruim 30% gestegen. Het gemiddelde verzuim is opgelopen tot 5,9%, meldt Retailnews op basis van het landelijke onderzoek Verzuim Retail 2015 van Capability.
Het verzuim in de retailsector ligt boven het landelijke gemiddelde van 3,5%. Capability ziet de wegblijvende klanten en onzekere toekomst als oorzaak van het toegenomen ziekteverzuim. Klanten die producten in de winkel bekijken en vervolgens op internet bestellen, zorgen ervoor dat verkopers de deal niet kunnen afmaken. ,,Dat geeft een onbevredigend gevoel’’, aldus directeur Titus Kramer van de ziekteverzuimspecialist.
Verveling
Andere oorzaken van het hogere verzuim zijn volgens Kramer baanonzekerheid en verveling door de afname van het aantal klanten. Op hoofdkantoren van retailorganisaties ligt het verzuim met 3,1% een stuk lager dan in de winkels.
Motiveren
Een manieren om het ziekteverzuim terug te dringen is volgens Kramer het voor werknemers inzichtelijk maken wat de gevolgen zijn. Zo bedragen de kosten per dag per zieke werknemer volgens hem gemiddeld €250. Ook het motiveren van personeel door het introduceren van nieuwe verkooptechnieken zou volgens Capability kunnen helpen.
Bron: RetailNews | Foto: Ingimage