Zelfstandige winkeliers verliezen snel terrein, meldt Retailnews op basis van onderzoek van ANB Amro. Vergeleken met vijf jaar geleden hebben zij 379.000 m2 meter minder winkeloppervlakte. Filialen van winkelketens nemen juist 200.000 m2 meer in beslag dan in 2012.
Vergeleken met 2004 zijn er 10.500 minder zelfstandige winkeliers, terwijl er in die periode 1.900 filialen bij kwamen. Onafhankelijke winkeliers zijn nog goed voor 39,8% van het totale winkelvloeroppervlak. Het grootste deel van het aantal ingevulde winkelpanden wordt nog wel ingekomen door zelfstandigen.
In Amsterdam wonnen winkelketens tussen 2004 en 2017 relatief het meeste terrein. Het aantal vierkante meters dat door filialen wordt ingenomen steeg met 79%, terwijl dat van zelfstandige winkeliers juist met 17% daalde. Zelfstandigen verloren het meeste terrein in Rotterdam, waar zij 41% vloeroppervlak inleverden. Ketens kregen er juist 19% bij. In totaal groeide het winkelvloeroppervlak van ketens in de zeventien grootste steden de afgelopen dertien jaar met 15%, tegenover een daling van 29% voor zelfstandigen.
Niche
Voor zelfstandige winkeliers geldt het adagium ‘go big or go niche’ om te overleven, stelt ABN Amro op Retailnews. Om de toekomst veilig te stellen zouden zij moeten opschalen om van schaalvoordelen te profiteren, of een hoge mate van kennis en specialisatie moeten bieden.
Bron: Retailnews | Foto: Shutterstock