Voor het zevende jaar op rij is de leegstand van het aantal winkelpanden in 2013 gestegen. Het percentage leegstand ging van 6,4% naar 6,9%, maar vertoont regionaal grote verschillen.
De totale winkelleegstand steeg vorig jaar met meer dan 1.000 naar ruim 15.000 leegstaande winkelpanden. Het percentage leegstaande meters nam eveneens toe. Behalve meer leegstand kwam in 2013 ook de groei van het aantal winkelmeters tot staan.
Regionale verschillen
De leegstand laat sterke regionale verschillen zien. De hoogste leegstand komt voor in Zuid Limburg (11,4%), Delfzijl en omgeving (10,9%) en Oost-Groningen (10,1%). Ter vergelijking, de regio Groot-Amsterdam kent met 3,9% een leegstand die ruim drie keer lager ligt.
De meeste leegstand is kortdurend. Van alle leegstaande winkelpanden staat 44% minder dan een jaar leeg en nog eens 34% minder dan drie jaar leeg. Wat vooral opvalt is dat het aandeel panden dat langer dan een jaar leegstaat niet toe-, maar juist iets afneemt.
Videotheken, winkels die software verkopen en reisbureaus zorgen voor veel leegstand. De damesmodebranche zorgde voor de meeste leegstaande panden, maar vulde gelijktijdig ook weer de meeste.
Einde groei
In 2013 kwam bovendien een einde aan de groei van het aantal winkelmeters. Het aantal winkelpanden liep al een aantal jaren terug, maar schaalvergroting zorgde ervoor dat het aantal winkelmeters bleef stijgen.
Locatus, het onderzoeksbureau dat de leegstandscijfers bekend maakte, constateert dat veel leegstand komt van branches die door moderne technieken hun bestaansrecht dreigen te verliezen. Positief is volgens het bureau dat de markt nog steeds haar dynamiek behoudt. Er komt veel leeg, maar er worden evengoed heel veel panden opnieuw ingevuld.