De extra omzet die winkeliers dit jaar verwachten door Sinterklaasaankopen wordt geschat op €535 miljoen. Dat is een stijging van 1% ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland.
Sinterklaas is voor winkeliers nog altijd één van de belangrijkste feestdagen van het jaar. De extra Sinterklaasomzet is in lijn met de lichtpuntjes in de economie die de afgelopen periode zichtbaar zijn geworden, volgens Detailhandel Nederland.
Het herstel van de detailhandel zet door en de Sinterklaasperiode draagt daar in grote mate aan bij. Het consumentenvertrouwen is de afgelopen jaren niet zo hoog geweest. Consumenten durven weer geld uit te geven en grijpen Sinterklaas aan om weer eens flink uit te pakken. Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland: ,,Sinterklaas is bij uitstek een moment waarop zichtbaar wordt dat Nederlandse consumenten optimistisch zijn over de toekomst. Het is druk in de winkelstraten en de kassa’s draaien op volle toeren. Ook de pakketbezorging komt op stoom en in de zoekopdrachten bij webshops is ‘Sinterklaascadeau’ een veel gezochte term.’’
Bron: Detailhandel NederlandFoto: INGImage