Volgens Detailhandel Nederland verwachten winkeliers deze kerstperiode een extra omzet te behalen van tussen de €800 en €810 miljoen. Een groot deel van deze extra omzet wordt naar verwachting komend weekend behaald.
Grote kerstbomen in de winkelstraten, gezellige kerstverlichting, etalages vol met cadeaus. Kerst in Nederland is verworden tot een groots feest met alles erop en eraan; een lichtpuntje in soms onzekere tijden, aldus Detailhandel Nederland. ,,Consumenten houden vast aan tradities en zijn verzot op de sfeer die rond kerst gecreëerd wordt.’’
Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland legt uit: ,,Waar ’vroeger’ één of twee keer Kerstmis met het gezin gevierd werd, verdelen veel mensen nu de tijd tussen de (gescheiden) ouders en schoonouders. Door het hoge aantal samengestelde gezinnen worden steeds vaker ook het kerstontbijt en de kerstbrunch gebruikt om samen te komen. Deze trend heeft als gevolg dat mensen meer besteden aan cadeaus, decoraties en eten en drinken.”
Bron: Detailhandel Nederland