Detailhandel Nederland verwacht circa 900 miljoen euro extra kerstomzet, dat is een groei van 7% ten opzichte van 2016. Er zijn dit jaar veel koopdagen waardoor de consument massaal in de winkelstraat te vinden is om kerstcadeaus en -decoraties aan te schaffen. Naar verwachting geven mensen gemiddeld 130 euro uit per huishouden.
De signalen die Detailhandel Nederland van haar leden opvangt beloven een spectaculaire eindsprint. Kerst valt dit jaar op een maandag en dinsdag. De piek verwacht de organisatie op vrijdag, zaterdag en zondag.
‘We zitten weer op het niveau van voor de crisis, misschien zelfs wel hoger. Het consumentenvertrouwen blijft toenemen, net als de werkgelegenheid. Het geld rolt de winkelstraten in en niets lijkt te gek. Navraag bij de leden leert ons dat wij de voorspelling aandurven dat er dit jaar circa 900 miljoen euro extra uitgegeven wordt aan decoraties, eten en cadeaus’, aldus Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland.
Koopzondag
Eerder dit jaar deed Detailhandel Nederland een oproep aan alle gemeenten in Nederland om de openingstijden te verruimen, omdat de laatste koopdag voor kerst een zondag is. Veel gemeenten hebben hier gehoor aan gegeven. Er worden ook extra koopavonden georganiseerd.
Bron: Detailhandel Nederland | Foto: Shutterstock