Home Bloem en Blad Opinie Wie kan imago orchidee verbeteren?

Wie kan imago orchidee verbeteren?

0
Wie kan imago orchidee verbeteren?

Afgelopen 11 oktober heeft 87% van de aanwezige telers ingestemd met het nieuwe orchidee promotieplan. Opvallend is de samenwerking met Bloemenbureau Holland. Ten eerste omdat niet iedere productpromotie daarvoor in aanmerking komt. Bovendien een goede zaak want: ’de generieke promoties worden nu doorvertaald naar specifieke shopper-activaties op de winkelvloer. Daarvoor worden coalities opgezet met handelspartners, verkooppunten en het nieuwe Activatieteam’. Iets waar ik heilig in geloof.

Dat orchidee last heeft van zijn imago is bekend. Waar Jan des Bouvrie tot 15 jaar geleden nog op iedere tafel twee witte orchideeën op tafel zette in TV Woonmagazine, is het product nu ‘marktvolwassen’. Dat wil zeggen dat het overgrote deel van de markt bekend is met het product en de verkopen langzaam afnemen. Er komen weer nieuwe dingen op de markt, zoals de groene plant.

Toch geloof ik dat orchidee ook in de nieuwe trend past, maar niemand doet daar (nog) wat mee. De ‘witte VT-wonen orchidee’ is geweest. Daarom vond ik de ambassadrice van afgelopen jaar, een blogger met een dergelijke stijl, niet zo goed gekozen. Daarmee breng je geen vernieuwing in het imago. Ik geloof meer in de tropische kleuren, vormen en type orchideeën. Dat past goed bij de trend van ‘een oerwoud in huis halen’. En bij de Orchid Inspiration Days zag ik bij Opti-flor een prachtige serie orchideeën die mooi paste bij de trend ‘Well-being’. Daar creëer je nieuwe belevingen mee!

De volgende vraag is: wie moet de rol pakken om het imago te verbeteren? Wordt er met promotie ingestemd ’om er vanaf te zijn’ of omdat men écht gelooft in de kracht van het collectief? Wat je kracht is, is ook vaak je achilleshiel: ik ben reuze benieuwd of men elkaar toestaat samenwerkingen aan te gaan met verkooppunten waar shopper-activaties plaatvinden. Er zullen ongetwijfeld een paar partijen als eerste ‘profijt’ hebben, omdat zij de order mogen invullen bij de klant waar de promotie plaatsvindt.

Als dat het struikelblok gaat worden, denk dan goed na wat er op het spel staat: het imago van orchidee. Als het niet als collectief opgepakt wordt, dan ligt verbetering van het imago verder weg dan ooit. Want wie kan het dan wel? Bij individuele kwekers zie ik het ook nu nog niet gebeuren. Mijn boodschap is: zet hem op, werk samen, want dit is jullie kans!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties