Medewerkers zijn ervan overtuigd dat correctieve feedback hen beter maakt en dat
het goed is voor hun loopbaan. Zij willen dus graag deze feedback van managers ontvangen. Managers daarentegen voelen zich niet comfortabel bij het geven van correctieve feedback.
Onderzoekers Jack Zenger en Joseph Folkman onderzochten wat medewerkers liever krijgen: positieve feedback op prestaties of suggesties ter verbetering. Ze lieten 900 medewerkers een vragenlijst invullen. Conclusie: medewerkers willen graag correctieve feedback van hun manager/werkgever op hun functioneren omdat ze vinden dat daarmee hun prestaties verbeteren.
Onderzoek
Lof, complimentjes en aanmoedigingen worden gezien als positieve feedback. Correctieve feedback omvat suggesties ter verbetering, oproepen tot alternatieve handelwijzen en erop wijzen dat zaken niet optimaal uitgevoerd worden. De onderzoekers noemen dit een ,,belangrijk onderscheid, want het bevestigt dat medewerkers correctieve feedback willen, liever nog dan lof. Uiteraard moet de correctieve feedback wel opbouwend van aard zijn.
Medewerkers zijn ervan overtuigd dat correctieve feedback hen meer helpt dan positieve feedback. Hoewel managers het vaak niet prettig vinden om de corrigeren, zouden zij dit wel vaker moetendoen.
Bron: Harvard Business Review
Foto: Alexskopie