Naast trends is het weer nog altijd van grote invloed op de marktontwikkelingen in de tuinbranche. De positieve stemming bij het relatief warme voorjaar in 2014 ontwikkelde zich over het hele jaar niet in een hoger totaal bestedingsniveau, meldt Tuinbranche Nederland.
Anders dan in het koude voorjaar van 2013 kon de tuinliefhebber het afgelopen jaar al vroegtijdig aan de slag in de tuin. Om daar te ontdekken dat veel plantmateriaal de zachte winter had overleefd. Dit vertaalde zich in minder vervangingsaankopen; bij zowel eenjarige als meerjarige planten doken omzetcijfers fors in de min vergeleken met 2013. De categorie ‘levend’ kwam met een omzet van bijna 925 miljoen euro 7% lager uit. De categorie ‘niet-levend’ scoorde met een verkoopwaarde van ruim €1,2 miljard een klein plusje, blijkt uit het continu marktonderzoek onder tienduizend mensen in opdracht van Tuinbranche Nederland.
Moestuinieren
De verkopen in de productgroepen ‘klein onderhoud’ en ‘tuingereedschap’ plusten beide met 8%. De aankopen van gereedschap bevestigt dat de consument meer zelf in de tuin aan de slag gaat. Hetzelfde geldt voor de verkopen van tuinkasjes, vierkante-meter-tuinen en het groen voor deze productgroepen. ,,Die lijn zet zich in 2015 sterk door. Mensen willen zelf moestuinieren. Kijk naar het succes van de actie van een grote supermarktketen met moestuinpotjes en naar het tv-programma ‘Van Hollandse bodem’ met een tuinierwedstrijd. Groen is hip’’, aldus de organisatie.
Bron: Tuinbranche Nederland
Foto: Ingimage